Lanseringen av Volkswagen ID.5 er utsatt minst en måned. Problemet er manglende deler fra en underleverandør i Ukraina.
Lanseringen av Volkswagen ID.5 er utsatt minst en måned. Problemet er manglende deler fra en underleverandør i Ukraina.

Ny elbil utsatt på grunn av Ukraina-krigen

Volkswagen har fått problemer med sin ID.5.

Volkswagen er i full gang med å rulle ut nye modeller i sin ID.-serie. Først ut var kompakte ID.3 og SUV-en ID.4. Etter planen skulle så ID.5 lanseres i Norge like etter påske. Men slik går det ikke.

Flere medier skriver nå at ID.5 er utsatt i minst en måned. Ikke overraskende skyldes det krigen i Ukraina. Konkret er det snakk om leveranser av ledningsnett, som produseres av en underleverandør vest i landet.

Dette gjør at Volkswagen ikke har klart å produsere nok biler til utstilling og prøvekjøring i de første markedene. Dermed må de vente med lanseringen.

Har ikke konkret tidspunkt

Lars Joakim Hanssen er kommunikasjonssjef for Volkswagen i Norge. Han sier dette om når de første bilene kommer til Norge:

Lars Joakim Hanssen er kommunikasjonssjef for Volkswgen i Norge.
Lars Joakim Hanssen er kommunikasjonssjef for Volkswgen i Norge.

– Vi jobber med å få avklart dette. Så jeg har dessverre ikke noe konkret tidspunkt nå.

Hva vet dere om leveringssituasjonen fremover?

– Vi har fått noe mer informasjon om hvordan fabrikken skal gjenoppta produksjonen av de ulike modellene våre som har blitt påvirket av underleverandører fra Ukraina. Men per nå er det for tidlig å bli mer konkret på enkeltmodeller, sier Hanssen.

Her er det første bildet – snart går den i produksjon

ID.5 er tredje, helt nye elbil ut fra Volkswagen. Om ikke veldig lenge får den også følge av nummer fire, nemlig ID.Buzz. Foto: NTB Scanpix
ID.5 er tredje, helt nye elbil ut fra Volkswagen. Om ikke veldig lenge får den også følge av nummer fire, nemlig ID.Buzz. Foto: NTB Scanpix

På toppen av mange utfordringer

Hvor lang ventetid er det hvis man bestiller ID.5 i dag?

– Ventetid avhenger av valgt utstyr men det er muligheter for levering i andre halvår ved bestilling nå, forteller Hanssen.

Manglende deler fra Ukraina kommer på toppen av mange utfordringer hos flere bilprodusenter. Først laget korona-pandemien store problemer. Deretter har den internasjonale mangelen på halvledere gjort at mange har måttet redusere produksjonen. Utfordringer rundt transport og logistikk er også betydelig hos flere produsenter.

Slik ser det ut innvendig. ID.5 har svært mye til felles med de andre bilene i VWs ID.-serie.
Slik ser det ut innvendig. ID.5 har svært mye til felles med de andre bilene i VWs ID.-serie.

Kommer i to utgaver

Den norske importøren åpnet salget av ID.5 sent i november i fjor. Etter det Broom erfarer, har responsen fra kundene vært svært god.

ID.5 har mye til felles med ID.4. Den største forskjellen er at ID.5 har fallende og dermed mer sporty taklinje. Dessuten integrert hekkspoiler, lakkerte sidepaneler og sort tak med taklister i sølv. I sum bidrar dette til at modellen designmessig skiller seg ganske godt fra ID.4.

Akkurat som ID.4 kommer også ID.5 i to utgaver, der versjonen med 4x4 heter GTX.

Begge modellene er utstyrt med Volkswagens ID. Software 3.0, med blant annet inntil 135 kW ladekapasitet. Det betyr at ID.5 med bakhjulstrekk kan hurtiglade fra 5 til 80 prosent på under 30 minutter. Da forutsatt ideelle forhold.

Høsten 2017 – her fikk vi se den for første gang

De første ID.5-eksemplarene har rullet av samlebåndene ved fabrikken i Tyskland, men produksjonsstarten har ikke gått helt etter planen.
De første ID.5-eksemplarene har rullet av samlebåndene ved fabrikken i Tyskland, men produksjonsstarten har ikke gått helt etter planen.

Kan ikke ha taklast

ID 5. har en offisiell rekkevidde på inntil 513 kilometer, mens ID.5 GTX med firehjulstrekk kommer med en estimert rekkevidde på inntil 487 kilometer. Batteripakken er den største VW så langt tilbyr i ID.-serien, på 77 kWt netto.

GTX er raskest og har høyest toppfart. Her går 0-100 km/t unna på 6,3 sekunder og toppfarten er på 180 km/t. Strømforbruket varierer også. GTX er ikke overraskende litt tørstere på strømmen, her ligger det offisielle WLTP-forbruket på 18 kWt/100 kilometer, mot 17 kWt på ID.5 med bakhjulsdrift.

Noe mange norske elbilkjøpere er opptatt av, er muligheten for å trekke tilhenger. ID.5 med bakhjulsdrift kan trekke 1.000 kilo, mens GTX har tillatt tilhengervekt på 1.200 kilo. Taklast kan du imidlertid ikke ha på ID.5, i alle fall ikke fra starten av.

Priser? Du får ID.5 med bakhjulsdrift fra 436.400 kroner. ID.5 GTX har startpris på 482.900 kroner.

C40 er den første Volvoen som kun er som elbil

Video: Her er produksjonen av ID.5 i gang i Tyskland