Forsiktige endringer i fronten er det som står mest ut når Volvo nå har finpusset på sin elektriske XC40.
Forsiktige endringer i fronten er det som står mest ut når Volvo nå har finpusset på sin elektriske XC40.

Blir ny – men det skal du slite med å se

Elektriske XC40 er en stor suksess i Norge.

Med nesten 6.500 biler utlevert, endte Volvo XC40 som den femte mest solgte bilmodellen i Norge i fjor. De langt fleste av disse var av den elektriske Recharge-utgaven.

Nå er det også bare den som gjelder, etter at Volvo fra årsskiftet faset ut den ladbare hybrid-versjonen.

XC40 har gitt Volvo en svært god start som elbilprodusent. Nå har de supplert med den litt mer sporty coupeutgaven C40 – mens vi senere i år skal få se en helt ny og stor elektrisk SUV på størrelse med dagens XC90.

Ny front

Men før det kommer Volvo med det de selv kaller en «ny og oppfrisket versjon» av XC40.

Lyktene har fått ny tekonologi.
Lyktene har fått ny tekonologi.

Her har de gitt XC40 noen forsiktige endringer av eksteriøret. Med ny støtfanger foran og rammeløs grill får bilen samme utseende som fronten til Volvo C40 Recharge.

Signaturlyktene, også kjent som «Thor’s Hammer» er utvidet med piksel LED-teknologi.

Dette gjør at de automatisk tilpasser seg trafikken foran og effektivt lyser opp veien foran, uten å blende andre sjåfører.

I tillegg tilbyr Volvo nå XC40 i nye eksteriørfarger og nye felger.

Ladbar XC40 fikk ikke lang levetid i Norge

'Grillen' er nå rammeløs og har samme utseende som på søstermodellen C40.
"Grillen" er nå rammeløs og har samme utseende som på søstermodellen C40.

Starter på 439.900 kroner

– Når vi beveger oss mot å bli et helt elektrisk selskap, følger designspråket vårt etter. Med den forfriskede helelektriske XC40 fortsetter vi å utvikle dens umiddelbart gjenkjennelige design, og skaper et mer moderne ansikt med en slankere front og en mer integrert grill, sier Robin Page, designsjef i Volvo Cars, i en pressemelding.

Volvo selger XC40 Recharge i flere utstyrsversjoner, med både firehjuls- og forhjulsdrift. Bilen har en offisiell rekkevidde på inntil 422 kilometer.

Prisene starter på 439.900 kroner for XC40 Recharge Core med forhjulsdrift. Toppmodellen med det høyeste utstyrsnivået er XC40 Recharge Twin Ultimate med firehjulsdrift (AWD) til 549.900,-.

Denne Volvoen kan bli et bruktbil-kupp

Du får Volvos elektriske SUV med både forhjulsdrift og 4x4.
Du får Volvos elektriske SUV med både forhjulsdrift og 4x4.

Utviklet med Google

Volvo tilbyr også en abonnementsordning. Her starter prisene på 6.090 kroner i måneden, med tre års bindingstid.

Tre års service, tre års full kaskoforsikring, veihjelp, bytte av vindusviskere (én gang i året) og bytte av bremseskiver/klosser når de er slitt er inkludert, enten man kjøper eller abonnerer på bilen.

I tillegg til at XC40 får endringer på utvendig design, ruller Volvo også ut infotainmentsystemet selskapet har utviklet sammen med Google på XC90, S60 og V60, noe som gjør at alle Volvos bilmodeller nå har infotainment basert på Googles Android Automotive.

Volvo hadde sitt beste år i Norge siden 1985

Video: Langt fra elbil – men dette er en av Norges mest populære bruktbiler