Roadsteren BMW Z4 går en usikker framtid i møte. Salgssvikt gjør at modellen ikke erstattes når den pensjoneres om kort tid.
Roadsteren BMW Z4 går en usikker framtid i møte. Salgssvikt gjør at modellen ikke erstattes når den pensjoneres om kort tid.

Produksjonen går mot slutten – får ingen etterfølger

Z4 har lange og sterke tradisjoner.

I flere tiår har kjøreglede og hvasse kjøreegenskaper vært BMWs varemerke. Sportsbilene Z3 og Z4, som er bygget etter god gammel, åpen sportsbil-oppskrift, er begge modeller som har underbygget dette.

Det begynte med Z3 i 1995. En modell som ble udødeliggjort i James Bond-filmen Golden Eye, med Pierce Brosnan bak rattet. Det fortsatte med Z4 fra 2002. Dagens Z4 kom i 2018 og er et resultat av samarbeid med Toyota. Hos dem heter tvilling-modellen Supra.

Når den nåværende Z4 går av med pensjon vil den ikke få noen etterfølger.

Sportsbilen er nemlig ikke lenger den suksessen den en gang var. Det skriver bilnettstedet Motor.es.

Blå himmel og cabriolet burde være en god kombinasjon, men færre og færre velger å kjøre toppløst.
Blå himmel og cabriolet burde være en god kombinasjon, men færre og færre velger å kjøre toppløst.

Tapsprosjekt

For 20 år siden var salget på 40.000 biler årlig i Europa og USA. De siste årene her det årlige salget ligget på rundt 10.000 biler. En betydelig nedgang, med andre ord.

Å utvikle nye modeller er svært kostbart for bilprodusentene. Med det labre salget som har vært de siste årene, tar ikke BMW sjansen på å ta frem en oppfølger til dagens utgave. Da det rett og slett fort kan bli et tapsprosjekt.

Det er den ene siden av saken. Det grønne skiftet en helt annen. BMW er en av bilprodusentene som i mange år har satset på elbiler. En satsing som ikke vil bli mindre de kommende årene.

Kvalitetsundersøkelse: Disse bilene har flest feil

Om BMW Z4 vil erstattes av en elektrisk roadster gjenstår å se, men den sjansen er nok liten.
Om BMW Z4 vil erstattes av en elektrisk roadster gjenstår å se, men den sjansen er nok liten.

Cabriolet-salget stuper

Ryktene sier at dagens Z4 skal henge med til 2025 og at den vil få en forsiktig facelift i 2023. BMW sentralt har ikke ønsket å kommentere ryktene. Om det hadde bekreftet dette, hadde det neppe økt salget de gjenværende årene.

Også i Norge har salget av nye cabrioleter stupt de siste årene. For ti år siden lå salget på rundt én prosent av det totale nybilsalget. Dette har nå krympet kraftig og utgjør bare rundt 0,1 prosent av totalsalget her hjemme.

BMW Z4 finnes tilgjengelig i tre utgaver i Norge. Den billigste Z4 20i med 197 hestekrefter koster fra 590.000 kroner, mens topputgaven M40i med 340 hestekrefter har en startpris på nesten 900.000 kroner.

På brukbilmarkedet derimot er cabrioletmodellene noe mer ettertraktet. Brukt BMW Z4 kan du få for under 150.000 kroner, mens den eldre BMW Z3 er enda billigere.

Om det noen gang kommer en elektrisk, åpen og kjøreglad roadster som kan få fart på salget, gjenstår dog å se.

Suksess: Denne kjøpes av 1.500 kunder – hver dag

Video: Se mer av BMW Z4 i denne videoen