Mads solgte Norges råeste bil i 2016 – her er over fem års ventetid over

Slik er historien om et unikt bilsalg.

– Jeg var på ferie med familien, sommeren 2016. En dag ringte en kunde av meg og spurte om det var mulig å skaffe det som den gangen ble omtalt som AM RB001. Jeg tenkte bare at dette er helt vilt, forteller Mads Dessen. Han er daglig leder ved Norges eneste Aston Martin-forhandler, Insignia, i Oslo.

Det er en telefonsamtale han vil huske resten av livet.

Da startet nemlig en prosess som ikke ligner mye på den du og jeg opplever, hvis vi skal kjøpe bil.

– Jeg var ikke veldig optimistisk, for jeg visste at dette var en bil det var stor rift om, fortsetter Dessen.

Spinnvill pris

Kunden som ringte var tech-gründer Fredrik Halvorsen. AM RB001 var konseptbilen som vi nå kjenner som Aston Martin Valkyrie. Pris: 33 millioner kroner!

Motoren i Valkyrie er høy ingeniørkunst – i form av et hybridsystem på 1.155 hestekrefter. Elmotorene er det Rimac som står bak. Det er de som har laget verdens raskeste (el)bil.

Men rosinen i pølsa er selvsagt den Cosworth-bygde V12-motoren. Rett og slett et beist av en kraftkilde. Den turtallsvillige 6,5-literen spinner i vei opptil 11.100 omdreininger i minuttet – og klarer seg uten pustehjelp fra en turbo eller kompressor.

0-100 km/t serveres på rundt 2,5 sekunder. Og siden Aston Martin ikke har lagt inn noe fartssperre, slik mange andre gjør, butter det ikke før du kjører i 400 km/t.

Slik ser Aston Martin Valkyrie ut. Den kan trygt kalles et blikkfang ...
Slik ser Aston Martin Valkyrie ut. Den kan trygt kalles et blikkfang ...

Les mer om Aston Martin Valkyrie her

Må søke om å få kjøpe

– Det er ikke hvem som helst som får kjøpe en slik bil. Vi må sende en søknad til Aston Martin – og fortelle hvorfor vedkommende skal få en av bare 150 biler. De vil ha en del informasjon om kunden før de gir tommel opp. Blant annet en CV som viser hvilke andre biler man har hatt – både Aston Martin og andre superbiler. De vil også vite hvem personen er. Det er en nøye bakgrunnssjekk.

Det gikk både sommer og høst – og det ble flere samtaler med fabrikken. Men i november kom det en mail seilende til innboksen – fra Matthev Bennet.

– Han er sjefen for special projects hos Aston Martin – og ga beskjed om at vi hadde en fått en bil til vår kunde. Da var det bare å sprette champagnen!

Denne er utstilt bare ett sted i verden – og det er i Norge

Mads Dessen har all grunn til å være fornøyd med at kunden har fått overlevert bilen.
Mads Dessen har all grunn til å være fornøyd med at kunden har fått overlevert bilen.

Mer venting

Halvorsen er en god kunde hos Insignia gjennom flere år. Han har i tillegg til å kjøpe biler, vært med på fabrikken til Aston Martin – og kjenner godt til hva merket står for.

Etter den gledelig beskjeden fra fabrikken, måtte imidlertid alle smøre seg med tålmodighet. Prosessen med Valkyrie tok mer tid enn beregnet. Bilen skal sette en ny standard – og da var det ikke et tema å forhaste seg.

Men i fjor var den produksjonsklare bilen ferdig. Halvorsen var en av de første kundene som fikk Valkyrie overlevert. Det skjedde i slutten av januar.

Topp 5: Dette må du vite om Norges råeste bil

– Det var helt surrealistisk å ha bilen stående i lokalene våre, forteller Mads Dessen.
– Det var helt surrealistisk å ha bilen stående i lokalene våre, forteller Mads Dessen.

Surrealistisk

– Den har innfridd og overgått våre forventninger. Det var helt spesielt å se bilen da den kom til Oslo. Jeg sto nærmest, da døra på lastebilen ble åpnet og vi fikk se bilen første gang. Det var helt unikt. Det er den vakreste bilen jeg har sett noen gang. Og hele den påfølgende uken, med bilen stående utstilt i våre lokaler, føltes nesten surrealistisk, forteller Dessen.

– Og nå blir det ikke helt det samme å selge bil igjen?

– Joda, alt salg av bil er fortsatt moro. Men det er ikke til å stikke under en stol at dette var noe helt spesielt.

Ikke råd til drømmebilen? Print ut en kopi!

Video: Se hvorfor Charlotte måtte redde dagen da Valkyrie ble levert i Oslo: