Denne venter mange på – snart er den Norge

Nå er produksjonen av VW ID.5 i gang.

Volkswagen er godt i gang med sin omfattende satsning på elbiler. To modeller er på plass i Norge: ID.3 og ID.4. Nå er det ikke lenge til de får følge av ID.5.

Den norske importøren åpnet salget av denne sent i november i fjor. Og etter det Broom erfarer, har responsen fra norske kunder vært svært god.

ID.5 har mye til felles med ID.4. Den største forskjellen er at ID.5 har mer fallende og dermed mer sporty taklinje. Dessuten integrert hekkspoiler, lakkerte sidepaneler og sort tak med taklister i sølv. I sum bidrar dette til at modellen designmessig skiller seg ganske godt fra ID.4.

Akkurat som ID.4 kommer også ID.5 i to utgaver, der versjonen med 4x4 heter GTX.

Ut med bensin- og dieselbilene

Nå er det ikke veldig lenge til vi får se de første eksemplarene på norske veier. Denne uken har Volkswagen nemlig startet produksjonen av ID.5 ved sin fabrikk i Zwickau, Tyskland.

Frem til for få år siden ble det kun produsert bensin- og dieselbiler ved denne fabrikken, blant dem storselgere som Golf og Passat. Nå er den bygget om til en komplett og moderne elbilfabrikk.

Begge modellene er utstyrt med Volkswagens ID. Software 3.0, med blant annet inntil 135 kW ladekapasitet. Det betyr at ID.5 med bakhjulstrekk kan hurtiglade fra 5 til 80 prosent på under 30 minutter. Da forutsatt ideelle forhold.

Høsten 2017 – her fikk vi se den for første gang

ID.5 er tredje, helt nye elbil ut fra Volkswagen. Om ikke veldig lenge får den også følge av nummer fire, nemlig ID.Buzz. Foto: NTB Scanpix
ID.5 er tredje, helt nye elbil ut fra Volkswagen. Om ikke veldig lenge får den også følge av nummer fire, nemlig ID.Buzz. Foto: NTB Scanpix

Rekkevidde inntil 513 kilometer

Oppdatert programvare til bilen kan lastes ned og installeres direkte av kunden over nettet, uten at man må oppsøke forhandler.

ID 5. har en offisiell rekkevidde på inntil 513 kilometer, mens ID.5 GTX med firehjulstrekk kommer med en estimert rekkevidde på inntil 487 kilometer. Batteripakken er den største VW så langt tilbyr i ID.-serien, på 77 kWt netto.

Elmotoren i ID.5 med bakhjulsdrift har en ytelse på 204 hestekrefter og dreiemomement på 310 Nm. Samme tall for GTX er 299 hk og 460 Nm.

C40 er den første Volvoen som kun er som elbil

De første ID.5-eksemplarene ruller nå av samlebåndene ved fabrikken i Tyskland.
De første ID.5-eksemplarene ruller nå av samlebåndene ved fabrikken i Tyskland.

Kan ikke ha taklast

GTX er raskest og har høyest toppfart. Her går 0-100 km/t unna på 6,3 sekunder og toppfarten er på 180 km/t. Strømforbruket varierer også. GTX er ikke overraskende litt tørstere på strømmen, her ligger det offisielle WLTP-forbruket på 18 kWt/100 kilometer, mot 17 kWt på ID.5 med bakhjulsdrift.

Noe mange norske elbilkjøpere er opptatt av, er muligheten for å trekke tilhenger. ID.5 med bakhjulsdrift kan trekke 1.000 kilo, mens GTX har tillatt tilhengervekt på 1.200 kilo. Taklast kan du imidlertid ikke ha på ID.5, i alle fall ikke fra starten av.

Priser? Du får ID.5 med bakhjulsdrift fra 436.400 kroner. ID.5 GTX har startpris på 482.900 kroner.

Her er det første bildet – snart går den i produksjon

Video: Her er spennende nyhet på snikvisitt i Norge