Nå starter salget av Range Rover som ladbar hybrid. Dette kommer til å bli en svært interessant bil i det norske markedet.
Nå starter salget av Range Rover som ladbar hybrid. Dette kommer til å bli en svært interessant bil i det norske markedet.

Kommer med rekord-rekkevidde – samtidig kuttes prisen

Her er nye Range Rover som ladbar hybrid.

Over 50 år etter debuten har Range Rover fortsatt en helt spesiell plass i hjertet til mange bilinteresserte.

Den startet som en av verdens første luksus-offroadere (mange mener DEN aller første). Så har Range Rover skyndet seg langsomt opp gjennom årene, med bare fire generasjoner til nå.

Den femte kom før jul og responsen har vært svært god, til tross for en startpris på over 1,8 millioner (og da snakker vi dieselmotor). Importøren kunne raskt melde om historisk godt forhåndssalg.

Så langt har de fleste kundene valgt V8-bensinmotor. Men nå kommer utgaven som virkelig kan sette fart på salget av luksusbilen her hjemme.

75 prosent av kjøringen på strøm

Den norske importøren åpner nemlig i dag salget av en modell som vil bli svært interessant i Norge. Vi snakker ladbar hybrid – og med rekord-rekkevidde på 113 kilometer.

Svært høy luksusfaktor innvendig.
Svært høy luksusfaktor innvendig.

Med det synker også startprisen, nå ned til 1.692.900 kroner. Den heftige SV-versjonen er priset fra kr. 2.420.900 kroner.

Range Rover estimerer selv at den typiske kunden vil kunne fullføre 75 prosent av reisene sine med ren elbilkjøring.

Range Rover er også en av få ladbare bilene som kan ta 50 kW hurtiglading og kan lades helt opptil 80 prosent på under en time, noe som gjør den til en av de ladbare hybridene som kan lades raskest.

1,8 millioner kroner – og da er det dieselmotor som gjelder

Designet er umiskjennelig Range Rover, samtidig som det er helt på grensen til å være minimalistisk.
Designet er umiskjennelig Range Rover, samtidig som det er helt på grensen til å være minimalistisk.

Også med syv seter

Drivlinjen består av en 3-liters bensinmotor, den jobber sammen med en elmotor som yter 105 kW. Samlet, såkalt systemeffekt er på 510 hestekrefter. Batteripakken er på hele 38 kWt. Bilen gjør 0-100 km/t på 5,6 sekunder.

Kundene kan også velge mellom fire- og femseters interiør med standard og lang akselavstand. I tillegg er nå også syvseters interiør tilgjengelig på biler med lang akselavstand. .

Range Rover er tilgjengelig i modellene SE, HSE og Autobiography, dessuten en eksklusiv First Edition som selges i det første produksjonsåret.

Brukt Range Rover: Denne får du til halv pris

Hekken er særpreget. Her har designerne fått lov til å dra på litt ekstra.
Hekken er særpreget. Her har designerne fått lov til å dra på litt ekstra.

Elbil kommer i 2024

Range Rover SV er toppmodellen. Her snakker vi eksklusive materialer, utvalgte designtemaer og større muligheter for personlig design fra ekspertene hos Range Rovers Special Vehicle Operations (SVO).

En elektrisk Range Rover – den første helelektriske Land Roveren – vil inngå i modellutvalget fra 2024.

Alle Land Rovere vil være helelektriske innen utgangen av tiåret, noe som bidrar til at Jaguar Land Rover skal oppnå nullutslipp på tvers av sine produkter, operasjoner og forsyningskjeden innen 2039.

Litt av en mottagelse: Tidenes forhåndssalg av nye Range Rover

Video: Høy luksusfaktor – slik ser det ut inne i nye Range Rover