BMW har tilbudt V12-motorer siden 1986. Nå er det snart over. I sommer bygges de siste eksemplarene av 7-serie med 12 sylindre under panseret. Illustrasjonsfoto: Nyeste generasjon 7-serie.
BMW har tilbudt V12-motorer siden 1986. Nå er det snart over. I sommer bygges de siste eksemplarene av 7-serie med 12 sylindre under panseret. Illustrasjonsfoto: Nyeste generasjon 7-serie.

Nå er det slutt – i sommer bygges de siste bilene

BMWs V12-motorer er snart historie.

BMW har i flere tiår vært blant de aller fremste på bilmotor-produksjon og teknologi.

Bredden blant de fossile motorene, strekker seg fra små og effektive tre- og firesylindrede motorer, til råspreke rekkeseksere og ikke minst deres velkjente V8-er på 4,4 liter.

Helt øverst troner V12-motoren på solide 6,6 liter.

BMWs 12-sylindrede motorer har historie tilbake til 1986. Da lanserte de sin første 5-liters V12, som den gangen leverte 299 hk.

Dagens V12, med doble turboer, yter på sin side hele 610 hk, og finnes i flaggskipet M760Li xDrive.

I 1986 lanserte BMW 750iL med sin første 5-liters V12-motor. Stort heftigere enn dette ble det ikke.
I 1986 lanserte BMW 750iL med sin første 5-liters V12-motor. Stort heftigere enn dette ble det ikke.

Snart historie

Nå er imidlertid BMWs V12-epoke snart over. På grunn av stadig strengere utslippskrav, har ikke BMW annet valg enn å skrote motoren.

Under all plasten skjuler seg seg 12 sylindre på til sammen 6,6 liter. I M760Li leverer motoren 610 hk og 850 Nm.
Under all plasten skjuler seg seg 12 sylindre på til sammen 6,6 liter. I M760Li leverer motoren 610 hk og 850 Nm.

Allerede i sommer skal de aller siste bilene med dagens 6,6-liters V12-motor bygges og leveres til det amerikanske markedet.

Prosjektet kalles «The Final V12» og omfatter kun 12 eksemplarer av M760i xDrive. Altså flaggskipet og luksussedanen 7-serie.

Disse bilene blir fullutstyrt, med spesialdesignede 20-toms felger. Naturligvis vil de siste 12 eksemplarene få flere V12-emblemer rundt om, for å understreke en siste gang hva som bor under panseret.

Slutt for V12: Nå avslutter Lamborghini eventyret med et smell

M760i sparker unna 0-100 km/t på bare 3,7 sekunder.
M760i sparker unna 0-100 km/t på bare 3,7 sekunder.

Lever videre i Rolls-Royce

Selv om tolv sylindre snart er historie hos BMW, skal det sies at motoren får leve noen år til.

Da under panseret i ulike Rolls-Royce-modeller, som BMW leverer motorer til. De er også eieren av det prestisjetunge britiske merket.

Blant annet skal Rolls-Royce Ghost ta i bruk V12, frem til de blir en helelektrisk luksusbil-produsent i 2030.

Allerede neste år får vi se Rolls sin første helelektriske modell: Spectre. Den vil utvilsomt gi en tydelig pekepinn på hva vi kan forvente oss av elektrisk luksus fra England i tiden fremover.

Test Rolls-Royce Wraith: – Det nærmeste du kommer å fly

Rolls-Royce Ghost blir fortsatt å finne med V12 under panseret.
Rolls-Royce Ghost blir fortsatt å finne med V12 under panseret.

Bli med på test i Rolls-Royce Wraith: