Administerende direktør i bilgiganten Stellatis, Carlos Tavares, er åpen på at den elektriske omstillingen kan by på utfordringer.
Administerende direktør i bilgiganten Stellatis, Carlos Tavares, er åpen på at den elektriske omstillingen kan by på utfordringer.

Toppsjef: Elbiler er valgt av politikerne – ikke av oss

Mener de utgjør en miljømessig risiko.

I Norge dominerer elbilene nybilsalget fullstendig. Også i Europa begynner andelen hel- og delelektriske biler å vokse.

Når det er sagt, er det fortsatt rene bensin- og dieselbiler som klart solgte best, hvis vi ser på nybilsalget i Europa i 2021. Disse sto for over halvparten, mens salget av rene elbiler utgjorde rundt 10 prosent i fjor.

Med stadig strengere utslippskrav fra EU, girer nå verdens bilprodusenter opp den elektriske satsningen.

At denne utviklingen er politisk styrt, poengterte toppsjefen i Stellantis (verdens fjerde største bilkonsern), i et intervju nylig – med flere europeiske medier til stede.

Miljømessig risiko

– Det som er klart er at elektrifisering er en teknologi valgt av politikere, ikke av industrien, sier Tavares, ifølge bransjenettstedet Automotive News.

Carlos Tavares er administrerende direktør i Stellantis.
Carlos Tavares er administrerende direktør i Stellantis.

Stellantis ble til da det franske PSA-konsernet fusjonerte med Fiat Chrysler. De har merker som Peugeot, Fiat, Citroën, Alfa Romeo, Jeep og Opel, i «stallen».

Stellantis-sjefen mener det finnes både en miljømessig og en sosial risiko med den elektriske omstillingen.

– Basert på den nåværende europeiske energimiksen, må en elbil kjøre 70.000 kilometer for å kompensere for karbonavtrykket fra batteriproduksjonen og for å «ta igjen» en lett hybridbil, som koster halvparten så mye som en elbil, uttaler han.

Brutal endring

Det elektriske skiftet krever også at bilprodusentene må transformere dagens fabrikker og forsyningskjeder svært raskt.

– Brutaliteten i denne endringen skaper sosial risiko, understreker Tavares.

1. mars i år skal Stellantis presentere en ny og langsiktig strategisk plan, som vil ta konsernet inn i fremtiden med fortsatt konkurransekraft og uten behov for å stenge europeiske fabrikker.

Les også: Minst 10.000 mister jobben – skylder på elbilene

Stellantis er verdens fjerde største bilkonsern med merker som Peugeot, Fiat, Citroën, Alfa Romeo, Jeep og Opel.
Stellantis er verdens fjerde største bilkonsern med merker som Peugeot, Fiat, Citroën, Alfa Romeo, Jeep og Opel.

Brukt Tesla? Dette bør du passe på: