Sports- og entusiastbiler er mer populært i Norge, enn mange tror. Nå har AMCAR kartlagt hvor mange entusiastbiler som faktisk finnes på norske skilter. Det er mange! Illustrasjonsfoto
Sports- og entusiastbiler er mer populært i Norge, enn mange tror. Nå har AMCAR kartlagt hvor mange entusiastbiler som faktisk finnes på norske skilter. Det er mange! Illustrasjonsfoto

Endelig kartlagt: Finnes 350.000 i Norge

– Dette må politikerne ta hensyn til!

– Norge er et land fullt av bil- og kjøretøy-entusiaster, sier daglig leder i AMCAR, Hilberg Ove Johansen.

De er Norges største forening for bilklubber og bilentusiaster.

Nå har de kartlagt omfanget av entusiastbiler i Norge – og kommet fra til at det finnes 350.000 av dem!

– Jeg mener politikerne må ta inn over seg at det er et så stort miljø for dette i Norge. Mange bilentusiaster er usikre på forutsetningen for å kunne være bilentusiast og å ha bil som hobby i fremtiden. Det må legges til rette for at man kan drive med bilhobby og entusiastbiler også i fremtiden. Høye avgifter, forbudssoner og bilfiendtlig politikk er ikke veien å gå, påpeker Johansen.

Han understreker at de snakker på vegne av alle bilentusiaster – uansett drivlinje.

Her er et uvalg entusiastbiler samlet i Lærdal.
Her er et uvalg entusiastbiler samlet i Lærdal.

Hva er en entusiastbil

Å lage en helt klar definisjon på hva som kan kalles en entusiastbil, er ikke så lett. Men i undersøkelsen har AMCAR valgt dette som utgangspunkt: En bil med karakter og særtrekk, som gjerne velges for sin historiske interesse over tid, verdi eller prestasjoner som setter den utenfor kategorien bruksbil – og som gjerne representere noe motorhistorisk interessant eller verneverdig.

En veteranbil er å anse som entusiastbil uansett – på grunn av alder.

Men entusiastbiler er altså ikke bare veteranbiler. Det er over 10.000 entusiastbiler i kategorien 20 år og yngre.

Mercedes-AMG GT Black Series: En av verdens råeste biler kommer til Norge

10-års regelen

– At det er færre blant de nyere, skyldes de norske bilavgiftene. Men etter 10 år bortfaller 90 prosent av kjøpsavgiften og de blir gunstigere å importere til Norge, sier Johansen.

Reglene for avgiftsreduksjon ved import er relativt nye. Før bortfalt ikke mesteparten av avgiften før etter 20 år, og helt bort etter 30 år.

– De siste årene har vi sett en økning i importen av slike nyere entusiastbiler. De mest populære modellene i fjor var Chevrolet Corvette og Chevrolet Camaro. Dette er biler som kjøres lite og helst i pent vær, og eierne tar godt vare på dem, sier Johansen.

Kjøper du denne – da spanderer BMW gratis kjørekurs

Trenger ikke å være dyrt

Ikke uventet er det Porsche 911 som troner øverst blant de nyere entusiastbilene – en drømmebil for mange.

Men det er ikke bare kostbare modeller. Mazda MX-5, en rimelig toseters cabriolet, er godt representert .

Ford Mustang, Chevrolet Corvette og Camaro utgjør også en relativt stor andel av de nyere entusiastbilene.

– Disse modellene oser entusiasme, påpeker Johansen. Se tabell med Topp 10 på de nyere entusiastbilene under.

Mads fikk hjelp av kjæresten til å kjøpe drømmebilen

AMCAR NORGE

Norges største forening for bilklubber.

Totalt 158 klubber er med.

Noen av entusiastklubbene som er tilsluttet AMCAR inkluderer :

  • Porsche Club Norge
  • Mercedes-Benz Car Club Norway
  • Mercedes-Benz Entusiastklubb
  • Norsk Volvo Amazon Klubb
  • BMW Car Club Norway
  • Norsk Maserati Klubb
  • Norsk MG Klubb
  • Norsk Mini Cooper Club
  • Norsk Morgan Klubb
  • Norsk MX-5 / Miata klubb
  • VW Audi Club Norwegen (VACN)

Totalt representerer AMCAR 50.000 bilentusiaster

Video: Bilen til Henry har over 700 hestekrefter!

Ikke på skattetoppen? Slik kan du likevel få drømmebilen