Norges mest solgte: – Kunne ikke skjedd noe annet sted i verden
Tok begge førsteplassene i fjor.
Fasiten for bilsalget i Norge i 2021 er nå klar: Den viser at det ble solgt rekordmange biler her hjemme i fjor. Antallet endte på over 176.000. Dermed ble den gamle rekorden fra 1986 slått med god margin.
Salgstallene ble lagt frem på et arrangement i regi av Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) i dag.
Ikke overraskende var det elbilene som dominerte i 2021. De fikk en samlet markedsandel på 64,5 prosent. Og ett merke tok storeslem og stakk av med førsteplassen både på modell- og merkestatistikken.
Spesielt og historisk
Du trenger neppe følge mye med i bilmarkedet for å gjette hvem vi snakker om da. Tesla hadde sitt beste år i Norge noensinne i fjor. Deres Model 3 ble Norges mest solgte bil med 12.058 eksemplarer. Det er over 3.000 mer enn bilen på andreplass, RAV4 fra Toyota.
I tillegg ble Tesla det mest solgte merket her hjemme, med over 20.000 biler.
– Dette er både spesielt og historisk og det kunne nok ikke skjedd noe annet sted i verden. Tesla har en unik posisjon i Norge. Ikke i noe annet land er de største bilmerke. Og det de leverte med Model 3 i fjor var også svært imponerende, sier Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen som var en av deltagerne på dagens OFV-konferanse.
En biltype spiser opp elbilenes miljøgevinst
Det meste klaffet
Model 3 var Norges mest solgte bil i 2019. Da hadde den nyhetens interesse og konkurransen i elbilmarkedet var også langt mindre enn i 2021.
– Audi e-tron stakk av med førsteplassen i 2020 og det var nok ikke veldig mange som forventet at Model 3 skulle komme så til de grader sterkt tilbake i 2021. Men her har det meste klaffet for Tesla. De satte ned prisen på Model 3 og nådde helt nye kjøpegrupper. I tillegg klarte de å dekke etterspørselen på en mye bedre måte enn de fleste konkurrentene. Der flere hadde lange ventelister i fjor, kunne Tesla i mange tilfeller levere bil på dagen, forteller Møller Johnsen.
Testet under "norske" forhold: Utslipp langt over kravene
Tok også fjerdeplassen
– Og det var i det året da den etablerte bilbransjen for alvor skulle slå tilbake?
– Det er helt riktig! Volkswagen-konsernet rullet ut sin store satsing. Det kom elbiler fra en rekke konkurrenter, i tillegg til at vi aldri har fått så mange nye merker til Norge i løpet av ett år. Men Tesla lo seg ikke affisere av dette i det hele tatt og satte altså rekord, sier Møller Johnsen.
I tillegg til storsalget av Model 3, kunne Tesla også notere seg for svært gode salgstall på SUV-en Model Y i fjor. Den kom til Norge i august og gikk ut i imponerende 8.267 eksemplarer i løpet av høsten. Dermed ble dette den fjerde mest solgte bilmodellen i fjor.
Kraftig avgiftsøkning: Men her slipper du unna med halve regningen
Topp 10 bilsalget i Norge 2021
1. Tesla Model 3 – 12.058
2. Toyota RAV4 – 8.928
3. VW ID.4 – 8.645
4. Tesla Model Y – 8.267
5. Volvo XC40 – 6.415
6. Ford Mustang Mach-E – 6.160
7. Audi e-tron – 5.745
8. Skoda Enyaq – 5.711
9. Nissan Leaf – 5.313
10. Polestar 2 – 4.103
Video: Mye er bra med Tesla – men ikke alltid med eierne...
df