Det er nå du bør kjøpe denne

Her snakker vi seriøst sær bruktbil for pengene.

Vi tror MG ZT her nådd pris-bunnen nå og at bilene, litt tvilsom kvalitet til tross, vil bli klassikere med dertil prisøkning.
Vi tror MG ZT her nådd pris-bunnen nå og at bilene, litt tvilsom kvalitet til tross, vil bli klassikere med dertil prisøkning.

Biler som er 20 år kan importeres avgiftsfritt til Norge. Man betaler kun moms, men de defineres ikke som veteranbiler etter 30-års regelen.

I denne serien tar vi for oss biler som fyller 20 år omtrent på denne tiden, og som kan ha en potensiell samlerstatus:

Her byr vi faktisk på noe så sært som en MG ZT. Det er en ganske sjelden, men kul bil. Dog med et ikke altfor godt rykte. Mer om det siden ...

Om du er litt i stuss om hva ZT egentlig er, får du kortversjonen her: En litt mer sporty utgave av Rover 75. En bil som vakte stor og berettiget oppsikt da den ble lansert høsten 1998.

Dette var litt "folke-Jaguar", med klassiske, lekre engelske linjer og aristokratisk karisma. Bilen solgte da også godt. I alle fall til folk oppdaget at den ikke var verdens beste bil.

MG ZT kom til verden i det Rover-konsernet gikk inn i sin siste fase, den som til slutt endte med konkurs.

MG satset på et litt hissig «look» og lyktes. ZT finnes både som sedan og stasjonsvogn. Det er definitivt tøffe biler.
MG satset på et litt hissig «look» og lyktes. ZT finnes både som sedan og stasjonsvogn. Det er definitivt tøffe biler.

Hvem kjøpte disse nye?

På MG ZT er understellet strammet opp og kjøreegenskapene er mer sportslige enn på Rover 75. Dessuten gjorde designerne noen små endringer både utenpå og inni – som gjør at ZT ser tøffere og mer sporty ut.

Det gjør at det ikke nødvendigvis var de i tweed-jakke og sixpence som kjøpte den. For disse konservative bilkjøperne ble den kanskje for vulgær ...

Vi tror kjøperne kanskje var de som i utgangspunktet vurderte BMW 3-serie eller Audi A4, men som ville ha noe ikke alle andre ikke hadde. Det fikk de definitivt om de gikk for denne.

ZT kom både som sedan og stasjonsvogn. 1,8-liters-bensinmotor var vanligst, men man kunne også få en 2,5-liters V6, eller en 4,6-liter V8 (!) fra Ford. På dieselsiden bidro BMW med en 2-liter.

Les også: Her får du både kjøkken og dusj – på 4 meter

Interiøret er uten paneler i valnøtt-tre og andre typiske britiske detaljer. Tanken bak var å dyrke det sporty også innvendig. Designet bærer tydelig preg av 90-tall. Telefon til tross – veldig eksklusivt er det ikke.
Interiøret er uten paneler i valnøtt-tre og andre typiske britiske detaljer. Tanken bak var å dyrke det sporty også innvendig. Designet bærer tydelig preg av 90-tall. Telefon til tross – veldig eksklusivt er det ikke.

Hva koster de nå?

Hvor mange som ble solgt i Norge vet vi ikke, men det dreier seg nok ikke om mer enn noen få titalls eksemplarer.

Når dette skrives, finnes ingen slike biler til salgs i Norge. Men du kan altså importere uten avgifter og kun betale moms av kjøpesummen, om du har lyst på en.

På det europeiske markedet koster bilene fra rundt 3.500 euro, (ca. 36.000 kroner) i helt grei bruksstand. Da med 1,8-liters bensinmotor og som sedan. Det er ikke lille. Sedan er absolutt vanligste karosseritype.

Stasjonsvogn med V6-motor koster rundt 50.000 kroner. Fin bil med V8-motor må du beregne å betale rundt 100.000 kroner for. Da snakker vi til gjengjeld seriøst spesiell bil.

Mye tyder at disse bilene er på prisbunnen nå – og dermed kan det være et gunstig tidspunkt å kjøpe på. Her snakker vi etter alt å dømme om en framtidig klassiker.

Les også: – Du skal aldri se ned på folk i møkkete arbeidsklær

Likheten til Rover 75 er så klart der, men MG ZT er en mer sporty variant over samme tema.
Likheten til Rover 75 er så klart der, men MG ZT er en mer sporty variant over samme tema.

Hva må du se opp for?

Som nevnt var ikke kvaliteten helt på topp da disse bilene var nye, om vi skal si det litt diplomatisk.

På 1,8-liters bensinmotoren var/er varmgang og defekt toppakning og topplokk et kjent og kostbart problem.

V8-eren kommer som nevnt fra Ford og brukes blant annet i Mustang. Dette er en kurant motor. Det samme er dieselen fra BMW, men en sjekk av registerkjedet skader ikke.

Sjekk også bremser og forstilling nøye. Det samme gjelder all elektronikk og elektriske funksjoner. Og da mener vi virkelig ALT. Tett drenering fra takluka kan føre til at styreenheten under dashbordet (!) tar kvelden. Det er dyrt.

Støtdempere og fjærer bør også sjekkes sammen med hjullagre.

Ikke kjøp den billigste ...

Som alltid lønner det seg å legge litt ekstra penger i å få en så god bil som mulig, framfor å fikse opp slitte eksemplarer.

Mange mener at MG-varianten er bedre enn ditto Rover. Dessuten er den morsommere å kjøre og den finnes også i en del litt friskere farger og henvender seg nok til et litt annet publikum.

Les også: Bilen er billig – men kan ta livet av økonomien din

Video: Her kjører vi en helt spesiell Opel. Bli med på tur