Det begynner allerede å bli ganske tett av Ford Mustang Mach-e på norske veier. Hvis du ønsker en som skiller seg ut, kan du jo la deg inspirere av denne spesialutgaven: Tijan Edition.
Det begynner allerede å bli ganske tett av Ford Mustang Mach-e på norske veier. Hvis du ønsker en som skiller seg ut, kan du jo la deg inspirere av denne spesialutgaven: Tijan Edition.

Steintøff spesialmodell mangler noe mange nordmenn vil ha

Og du gjetter neppe hva solcellepanel på taket har som oppgave.

På bilutstillingen i Los Angeles, blir det i tillegg til vanlige nyheter, vist fram noen spesialmodeller. Blant annet en lav og oppsiktsvekkende utgave av Ford Mustang Mach-E.

Fords elektriske SUV har truffet svært godt i Norge, selv om lanseringen ble kraftig forsinket. Så langt i år er det registrert rundt 6.000 biler på norske skilter.

Nå har også den nye toppmodellen, Mach-E GT, kommet. Med 487 hestekrefter, firehjulsdrift og en oppgitt rekkevidde på 500 kilometer.

Men selv GT blir traust om den parkerer ved siden av Tjin Edition, som du ser bilder av her.

Og i frunken legger vi ...

For det første har du fargen. Den oransje lakken gjør at du lyser opp en hvilken som helst parkeringsplass.

Kombinert med hvite 22" (!) Vossen-felger og et senkesett som virkelig lar rumpa subbe nedi asfalten, er du sikret at folk vil peke og snu seg.

For å opprettholde bagasjerommet, er systemet som styrer lutfjæringen plassert i frunken foran. Inkludert her er også LED-lys og en kjølevifte. Smart!

Solcellepanel på taket av en elbil er ikke noe nytt. Men her har det en annen oppgave enn du skulle tro.
Solcellepanel på taket av en elbil er ikke noe nytt. Men her har det en annen oppgave enn du skulle tro.

Solcellepanel

På taket er det et solcellepanel. Men det har ikke den oppgaven du skulle tro. Formålet er nemlig ikke å gi strøm til bilen – det skal i stedet lade Rayvolt-elsyklene som er hektet på bak.

Vi som vokste opp på 80-90-tallet, vil dessuten merke oss "sjalusiet" på bakruta. Vi snakker imidlertid en annen dimensjon enn på rånerbilene som dominerte stripa her hjemme. Strengt tatt er det vel egentlig bare en takspoiler i kombinasjon med to høyt plasserte vinger? Men vi legger godviljen, hockeyhåret og Ball-genseren til – og kaller det likevel "sjalusi".

Husker du sjalusiet som var på en del biler på 80- og 90-tallet? Her snakker vi storebroren til disse ...
Husker du sjalusiet som var på en del biler på 80- og 90-tallet? Her snakker vi storebroren til disse ...

Mangler noe viktig

Innvendig er det blant annet hvite skinnseter fra Recaro og spesiell lyssetting.

Men alt det kule ekstrautstyret, stylingen og elsykler til tross, akkurat denne bilen mangler noe mange norske kjøpere vil ha. Nemlig firehjulsdrift. Her er rekkevidden prioritert. Med den største batteripakken og bakhjulsdrift har nemlig Mach-e en oppgitt rekkevidde på opptil 610 kilometer.

Og med tanke på at den er bygget i California, er det kanskje ikke så rart at dette er prioritert foran 4x4?

Her er konseptbilen fra Shelby. Måtte den bli realisert!
Her er konseptbilen fra Shelby. Måtte den bli realisert!

Mach-E på bruktmarkedet

Om du har lyst på en helt vanlig Mach-E – eller ønsker å kjøpe en for å bygge om til å bli unik – kan bruktmarkedet være et fint sted å begynne.

I skrivende stund ligger det 54 av disse til salgs på Finn.no. Prisene starter på rundt 450.000 kroner.

PS: Det er flere spesialutgaver av Mach-E på vei. Ikke minst et spennende konsept fra Shelby America. Den velrennomerte tuneren har jo en rekke råtass-utgaver av vanlige Ford Mustang (den med bensinmotor, vet du).

Video: Se vårt første møte med Mustang Mach-E i Norge her:

Her er toppmodellen, Mach-e GT, på plass i Norge