Atle er den eneste fra Skandinavia som har fått teste framtidsbilen

LOS ANGELES (Broom/TV 2): Derfor er denne bilen viktig for deg og meg. Se video:

Det skjer mye på elbilmarkedet akkurat nå. Porsche er blant de som har kastet seg inn i kampen om kundene med full tyngde. Det har de gjort med sin Taycan, som fra våren er tilgjengelig i tre ulike karosserivarianter: Taycan, Taycan Cross Turismo og Taycan Sport Turismo.

Men det er ikke bare her de jobber med elektriske biler. Den tyske sportsbilprodusenten har nemlig lang tradisjon med racing – og de har tanker om elektrifisering her også.

Ikke rom for feil

Broom får teste bilen på Porsches egen bane i Los Angeles. Men for redaksjonens utsendte, Vegard Møller Johnsen, går det ikke helt som forventet.

Bilen, som heter Mission R, er en rullende konseptbil. Det finnes bare ett eneste eksemplar som kan kjøres. Porsche har riktig nok laget en annen bil som ser helt lik ut. Men den er kun ment for utstilling.

Med andre ord, denne prøvekjøringen er av typen der du ikke skal gjøre noe feil.

Atle Gulbrandsen er eneste fra Skandinavia som får kjøre bilen. Han har drevet med motorsport siden han var 12 år gammel, er fortsatt aktiv og er også kommentator for Formel 1 på Viasat Sport.

Slik ser Mission R ut innvendig. Takket være mye glass i taket, virker coupeen lys og mindre trang enn den faktisk er.
Slik ser Mission R ut innvendig. Takket være mye glass i taket, virker coupeen lys og mindre trang enn den faktisk er.

Viktig – også for deg og meg

Noe av det som gjør Mission R spennende, også for deg og meg, er at teknologien som brukes i racing, også finner veien inn i vanlige biler.

Her vil Porsche skaffe seg nyttig erfaring med hurtiglading, hvordan bilen og batteripakken oppleves under hardt press, aerodynamikk, regenerering og selvsagt mye, mye er.

Etter hvert kommer det dessuten en bil ment for det sivile markedet, som bygger på nettopp denne konseptbilen.

I klippet øverst i denne artikkelen får du se – og ikke minst høre (!) – hvordan det går når vi kjører Mission R.

PS: Lyden alene er verdt å få med seg. Elektrisk racing trenger på ingen måte å bli lydløs ...

Video: Se hvilket elbil-råskinn vi snublet over på LA Autoshow:

Helge (67) hadde aldri kjørt på bane – så kjøpte han seg elektrisk Porsche