Maxus kommer med diger flerbruksbil, etter planen går den i salg i Norge mot slutten av 2022.
Maxus kommer med diger flerbruksbil, etter planen går den i salg i Norge mot slutten av 2022.

Dette blir en av de største elbilene du kan kjøpe

Maxus har akkurat vist ny flerbruksbil.

Maxus var tidlig ute i den store bølgen av kinesiske bilmerker som har kommet til Norge de siste par årene.

Først handlet det om varebil. Men nå trapper de også opp satsingen på personbiler.

Maxus har akkurat vist sin nye MIFA 9 på bilutstillingen Guanqzhou Auto Show 2021 hjemme i Kina. Dette blir også en av de aller største elbilene du kan kjøpe. MIFA 9 er nemlig en flerbruksbil av den virkelig røslige sorten.

Bilen er 5, 37 meter lang og 2 meter bred. Den leveres med ulike interiørløsninger, seks eller syv seter. Alle setene har elektronisk justering, og kan både ventileres og oppvarmes. Setene vil også få massasjefunksjon.

Designet er særpreget, de store vinduene skal gi lyst og trivelig interiør.
Designet er særpreget, de store vinduene skal gi lyst og trivelig interiør.

SUV og flerbruksbil

Maxus forteller selv at målsetningen har vært å skape en «høyteknologisk og luksuriøs romskip-aktig atmosfære».

Innvendig er det høy skjermfaktor.
Innvendig er det høy skjermfaktor.

Bilen er spekket med teknologi og underholdningsutstyr. Ved å integrere flere skjermer rundt om i bilen, er målet å skape en interaktiv opplevelse.

Designet er mildt sagt særpreget, og litt blanding av SUV og flerbruksbil. Akkurat den oppskriften har vi sett fra flere ulike bilmerker.

Flerbruksbilene har tapt mye salg de siste årene og blir av mange sett på som mye mindre attraktive enn SUV-ene. Det førsøker man å bøte på, ved å gi dem nettopp litt SUV-faktor.

Nytt bilmerke nærmer seg – denne kan bli viktig i Norge

Bilen leveres med seks eller syv seter, det skal fortsatt være brukbar bagasjeplass med alle disse i bruk.
Bilen leveres med seks eller syv seter, det skal fortsatt være brukbar bagasjeplass med alle disse i bruk.

Rekkevidde på 520 kilometer

Batteripakken er på 90 kWt. Det gir en estimert rekkevidde på 520 kilometer, målt etter WLTP-normen, I forhold til bilstørrelsen, må det sies å være en godkjent tall.

Maxus har tatt ut relativt beskjedne 245 hestekrefter her. De plantes til bakken via forhjulene, det er ikke kjent om Maxus også planlegger en utgave med 4x4. Hvor mye strøm den kan ta imot ved hurtiglading er heller ikke kommunisert ennå.

Denne skiller seg ut blant alle elbilene

Maxus har store ambisjoner og mange nye elbiler på gang. MIFA 9 lanseres først hjemme i Kina, i mai neste år.
Maxus har store ambisjoner og mange nye elbiler på gang. MIFA 9 lanseres først hjemme i Kina, i mai neste år.

Ti nye elbiler på gang

I Kina starter prisene på rundt 380.000 kroner og ender på i overkant av 500.000,-, Hvis Maxus klarer å komme noe i nærheten av dette i Norge, bør de har muligheter til å kapre en god del kunder. Bilen går i salg på det kinesiske markedet i mail neste år, MIFA 9 er ventet til Norge i fjerde kvartal 2022.

Dette er forresten ikke eneste nyhet fra Maxus. De har hele ti nye, elektriske modeller på gang de neste tre årene. Målsetningen er å bli blant de ledende aktørene innen produksjon av elektriske kjøretøy.

EU-regel lager problemer for mange norske bilister

Video: Sjekk den overraskelsen – Ingen av kompisene ante hva Didrik hadde gjort