Kjapt ute? Da kan du spare mye på luksusbilen

En av verdens mest eksklusive biler. Se video:

Det tok sin tid før Bentley fant tiden moden for å satse på SUV. Men i 2016 slo de til – med fynd og klem. Deres høyreiste og ruvende Bentayga er en bil som legges merke til.

Da den ble lansert, var det verdens raskeste og en av verdens dyreste SUV-er. Toppfarten var 301 km/t med W12-motoren på 608 hestekrefter.

Selv om designet er kontroversielt (eller kanskje nettopp derfor?), gikk salget rett til himmels. Her kan man snakke om å treffe blink på første forsøk.

Ikke lenge etter at bilen ble lansert, fikk vi også den første importøren av Bentley i Norge – og dessuten en ladbar variant av Bentayga.

Sistnevnte passer norske avgifter godt. I skrivende stund er det registrert 31 slike på norske skilter.

Nå er det kommet en ny utgave – en såkalt facelift. Den ladbare modellen har nettopp ankommet Bentley Oslo, lokalisert på Billingstad. Om du har planer om å kjøpe en slik bør du hoppe ned fra gjerdet ganske kjapt!

Slik ble prisen redusert med 600.000 kroner

Slik kan en Bentayga First Edition se ut, om du går for den helt spesielle grønne lakken som heter Viridian by Mulliner.
Slik kan en Bentayga First Edition se ut, om du går for den helt spesielle grønne lakken som heter Viridian by Mulliner.

Prisøkning på vei

Noen få biler er nemlig klare for registrering før nyttår. Og de som sikrer seg navnet i vognkortet før 1. januar sparer en god slump penger. For det første øker avgiftene neste år – med det nye statsbudsjettet. På Bentayga Hybrid utgjør dette alene rundt 100.000 kroner.

I tillegg har Bentley sentralt bestemt at prisene skal opp 70.000 kroner i 2022. Uavhengig av avgiftsøkningen.

I videoen øverst i artikkelen kan du se fire grunner til for at du bør kjøpe Bentayga.

Bentley etablerte seg i Norge, timingen var perfekt

20 biler

– Målet vårt er å selge rundt 20 slike neste år. Men de som kjøper allerede nå, vil slippe unna med en betydelig lavere pris, sier direktør for Bentley i Norge, Christian Gottschalk.

Og hva koster så en Bentayga Hybrid? Jo, en svært godt utstyrt First Edition – som nok er den mange ønsker seg – ender på drøyt 3 millioner kroner.

Mye penger, men du får heller trøste deg med at du sparer rundt 500.000 kroner, sammenlignet med V8-utgaven.

Denne setter ladbar-rekord i rekkevidde

Det er ingen nedtur å sitte i baksetene, heller ...
Det er ingen nedtur å sitte i baksetene, heller ...

Rekkevidde

Bentayga Hybrid har en rekkevidde på 39 kilometer, målt etter den nye WLTP-normen. Det finnes mange som har bedre rekkevidde. Men kjøpere av denne bilen er neppe veldig bekymret for drivstoff-kostnadene.

V6-bensinmotoren og elmotoren har ellers en samlet effekt på 449 hestekrefter – som lar deg oppleve 0-100 km/t på 5,5 sekunder.

Luftfjæring med fire nivå er også på plass, og bidrar til både framkommelighet og komfort i særklasse.

Han tok med seg Bentley Continental GT på roadtrip

Brukt W12-moro

Synes du prisen blir for stiv – kan du selvsagt velge å sikre deg en av de brukte Bentaygaene som ligger til salgs. Her starter prisene nå på 2,1 millioner kroner.

En av bilene som ligger til salgs er for øvrig W12-utgaven. Da snakker vi trolig om en bil du er ganske alene om ha i Norge ...

Video: Vi har også testet selve flaggskipet til Bentley – sjekk denne!

Les hele testen vår av ladbare Bentayga her