Forsinket til Norge – men her er den gode nyheten til de som venter

Se video av helt nye Audi RS 3.

I sommer var ventetiden endelig over. Audi avduket en helt ny generasjon RS 3, som mange entusiaster har sett frem til i lang tid.

Selv om dette er innstegsmodellen i Audi sitt RS-univers, troner bilen likevel høyt oppe på manges drømmebil-liste.

Mye handler om den unike kjøreopplevelsen, via en lett og kompakt bil – sammen med seriøst MYE krefter.

Forsinket

Opprinnelig skulle nykommeren være på norsk jord i starten av oktober. Men som med veldig mange andre biler nå, er også RS 3 forsinket til Norge, blant annet grunnet den globale mikrochip-mangelen.

Vi i Broom har nå fått opplyst at de første eksemplarene ventes til landet først på nyåret, trolig i løpet av januar.

Den gode nyheten er imidlertid at vi allerede har fått en sniktitt på helt nye RS 3. Tidligere i høst fikk vi både se og sitte på med bilen. Til og med på en ekte rallyetappe i de italienske Alpene.

2022 Audi RS 3 er avduket

Kan det bli heftigere? I forbindelse med Audi quattro sitt 40 års-jubileum, har Audi samlet en rekke grombiler for å vise frem den suksessfulle historien. Nye RS 3 er blant godbitene vi får bli bedre kjent med her i San Romolo, Italia.
Kan det bli heftigere? I forbindelse med Audi quattro sitt 40 års-jubileum, har Audi samlet en rekke grombiler for å vise frem den suksessfulle historien. Nye RS 3 er blant godbitene vi får bli bedre kjent med her i San Romolo, Italia.

Mye raskere

– Kort oppsummert har bilen blitt betydelig raskere, ikke bare på grunn av litt mer moment i motoren. Dette handler vel så mye om det oppdaterte understellet. Jeg opplever at bilen har mye bedre retningsstabilitet, og den er mindre understyrt enn før. Det betyr at man kan gå tidligere på gassen gjennom svingene.

Frank Stippler sparer ikke på kruttet i nye RS 3. Her er både dekk og bremser akkurat ferdig varmet opp.
Frank Stippler sparer ikke på kruttet i nye RS 3. Her er både dekk og bremser akkurat ferdig varmet opp.

Det forteller Frank Stippler, bak rattet i nye RS 3, i det han pisker bilen opp noen trange fjellveier i Alpene.

Til og med fra passasjersetet merker vi at bilen har en mer bakhjulsdreven karakter enn før.

Bilen slipper bak, selv på tørr asfalt, og den oppleves mer leken enn utgående modell, som i våre øyne nesten har vært litt for forutsigbar å kjøre.

Uttrykket på nykommeren har blitt enda hissigere. Fronten er faktisk inspirert av SUV-en RS Q8.
Uttrykket på nykommeren har blitt enda hissigere. Fronten er faktisk inspirert av SUV-en RS Q8.

Hårfine marginer

Frank Stippler er forresten ingen hvem som helst. 46-åringen fra Köln i Tyskland er rett og slett en av de raskeste asfaltracing-sjåførene vi har i verden.

Det er bare noen få centimeter som skiller oss fra et juv på 400-500 meter.
Det er bare noen få centimeter som skiller oss fra et juv på 400-500 meter.

I tillegg til å ha vunnet en rekke mesterskap, er det Frank som lenge hadde banerekorden på selveste Nürburgring, i SUV-klassen.

Det var med Audi RS Q8, før Porsche i sommer satte ny rekord med sin Cayenne Turbo Coupé.

– Det er nesten litt irriterende å tenke på. Vi hadde ikke optimale forhold da vi satte rekorden med RS Q8. Det hadde vært spennende å prøve igjen, smiler tyskeren lurt...

At Frank trives med å kjøre med hårfine marginer, er det ikke vanskelig å skjønne. På det meste presser han nye RS 3 i 140 km/t på så smale veier, at du har tunnelsyn selv når bilen står stille.

Ny rekord: Nå er dette verdens raskeste SUV

RS 3 kommer både som Sedan (bilde) og Sportback. Den norske importøren har imidlertid kun valgt å ta inn sistnevnte til Norge.
RS 3 kommer både som Sedan (bilde) og Sportback. Den norske importøren har imidlertid kun valgt å ta inn sistnevnte til Norge.

Stor bedring

Du må ikke finne på å strekke armen ut av vinduet her, da må du antagelig plukke den opp igjen i en pose etterpå. Så tett innpå skogen raser det av gårde – mens lyden fra fem sylindre på 6.000 omdreininger baner vei nedover fjellet.

Ettersom bilen er såpass fersk enda, får ikke vi kjøre den selv. Men basert på våre inntrykk, og ikke minst tilbakemeldingene fra Frank, er det ingen tvil om at Audi har løftet kjøreegenskapene på RS 3 til et nytt og bedre nivå.

Bare å kjenne hvor tight bilen ligger i svingene, på dårlig asfalt og med standard hjul, lover svært godt.

Slik ser det ut på innsiden. Her kjenner vi igjen det meste fra en helt standard A3.
Slik ser det ut på innsiden. Her kjenner vi igjen det meste fra en helt standard A3.

Samme motor

I forkant av premieren på nye RS 3, var mange spent på effektuttaket av den prisvinnende motoren på 2,5 liter. Ettersom konkurrenten Mercedes-AMG A45 S kan skilte med 421 hk, trodde de fleste at Audi skulle overgå dette.

Det gjorde de ikke. Faktisk økte ikke antall hestekrefter noe som helst. 2,5-literen yter fortsatt 400 hk, mens dreiemomentet er økt fra 480 til 500 Nm.

Når det er sagt, handler ikke alt om antall hestekrefter. Både girkasse og hvordan kreftene distribueres ut til hjulene er vel så viktig. Og på nettopp dette området, har Audi sine RS-ingeniører tatt noen snarveier.

Kort oppsummert er nye RS 3 den raskeste bilen i klassen, både målt 0-100 km/t og i toppfart. Her kan bilen skilte med henholdsvis 3,8 sekunder og 290 km/t.

Les testen av forrige generasjon RS 3 her

Lyden fra 2x Audi RS 3 er virkelig mektig mellom fjellveggene i Italia.
Lyden fra 2x Audi RS 3 er virkelig mektig mellom fjellveggene i Italia.

Drift mode

I tillegg til et oppdatert og forbedret understell, får RS 3 det Audi kaller for «Torque Splitter».

Dette er et system som skal fordele kreftene mellom for- og bakaksling enda kjappere og mer presist. Den elektroniske fordeleren skal videre bidra til enda smidigere kjøreegenskaper, særlig gjennom svingene.

For første gang kan du også sende 100 prosent av kreftene til bakhjulene, og dermed aktivere «Drift Mode» eller «RS Torque Rear» som kjøreprogrammet nå heter.

Vi i Broom gleder oss selvsagt stort til å prøve nykommeren, når den er på norsk jord tidlig neste år.

I mellomtiden kan du se mer fra vårt møte med nye RS 3 i Alpene her. I videoreportasjen får du også se legendariske Audi Sport quattro S1 i fult driv: