Produksjonen er i gang på Volvos fabrikk i Belgia, nå er det ikke lenge til nye C40 kommer til Norge.
Produksjonen er i gang på Volvos fabrikk i Belgia, nå er det ikke lenge til nye C40 kommer til Norge.

Snart er Volvos nye elbil i Norge

C40 handler mer om design enn fornuft.

Neste uke starter produksjonen av de første bilene som skal til Norge. Og når de ruller inn i landet mot slutten av året, vil Volvo doble antall elbiler i vårt marked: Fra én til to.

Den kompakte SUV-en XC40 er allerede en stor suksess i elbil-versjon. Nå får den altså selskap av C40. Den markedsføres som en egen modell, men strengt tatt er dette coupe-versjonen av XC40.

Her følger Volvo en oppskrift vi ser fra stadig flere bilprodusenter: Der SUV-er får fallende taklinje og litt sporty pynt – og dermed appellerer til nye kundegrupper.

På elbilfronten er Audi her allerede med Sportback-utgavene av e-tron og Q4 e-tron. VW har akkurat presentert ID.5 som er en mer sporty versjon av ID.4 og det er heller ikke lenge til Skoda skal gjøre det samme med sin Enyaq.

C40 er elbil nummer to ut fra Volvo, flere er på vei.
C40 er elbil nummer to ut fra Volvo, flere er på vei.

Mer opptatt av design

Hos Volvo gleder man seg naturlig nok til å få en ny elbil til landet:

– Responsen fra kundene har vært svært god. Vi ser frem til å starte utleveringen av biler på nyåret, sier Erik Trosby som er PR- og kommunikasjonssjef for Volvo i Norge.

– Hva tror dere er viktig for de som velger C40, i stedet for XC40?

– C40 er en designfokusert og sporty bil, og C40-kunden er nok mer opptatt av den typen egenskaper. Eller så er de i en livsfase der de ikke nødvendigvis trenger de praktiske egenskapene til en SUV. Vår opplevelse er at de designmessige endringene oppfattes som store nok til at C40 står ut og skiller seg tydelig fra XC40, sier Trosby.

Her røper Volvo planene sine for de neste årene

Erik Trosby er PR- og kommunikasjonssjef for Volvo i Norge. Her er han fra lanseringen av C40, i Belgia.
Erik Trosby er PR- og kommunikasjonssjef for Volvo i Norge. Her er han fra lanseringen av C40, i Belgia.

Abonnere – eller kjøpe

Han legger til at XC40 så langt har truffet svært bredt:

– Prismessig er dette en bil som passer svært mange kunder. Det ser vi også i hvem som kjøper den. Det er alt fra småbarnsfamilier, par uten barn, enslige og godt voksne der ungene har flyttet ut. XC40 har også mange praktiske egenskaper. Den har god bagasjeplass, og en ekstra frunk, du kan ha taklast og naturligvis kan den også trekke tilhenger. Alt dette, sammen med firehjulsdrift og hengerfeste, er ting vi vet mange norske kunder setter pris på, sier Trosby.

Akkurat som på XC40, tilbyr Volvo abonnementsløsninger på C40. Her kan man velge mellom å binde seg for tre år, eller tre måneder.

Denne Volvoen ble faktisk brukt til smugling

C40 er litt lavere enn XC40 og fremstår på mange måter som en helt ny modell.
C40 er litt lavere enn XC40 og fremstår på mange måter som en helt ny modell.

Ti år yngre

Kjøper du bilen, starter prisen på 554.900 kroner. Den månedlige leieprisen er på 6.890 kroner for tre års bindingstid. Den mer fleksible løsningen med tre måneders bindingtid, gir en månedsleie på 7.890 kroner.

– Det vi ser så langt er at de som abonnerer på bil er mer enn ti år yngre enn de som kjøper den. 80 prosent er også nye Volvo-kunder, de kommer fra andre merker. Det samme ser vi i store markeder som Tyskland og Storbritannia. Vi treffer nye og yngre kunder på denne måten. Og det er naturligvis viktig for Volvo, sier Trosby.

Han peker på at yngre kunder også er mer vant å ikke nødvendigvis måtte eie selv.

Volvo laget ett eneste eksemplar – så ble det ødelagt

Her er et tidlig C40-eksemplar på snartur i Norge, de første leveransene av biler kommer helt på slutten av året.
Her er et tidlig C40-eksemplar på snartur i Norge, de første leveransene av biler kommer helt på slutten av året.

All inclusive

– Det er forskjell på å kjøpe tilgang til noe – og å eie det. Her går yngre målgrupper foran, fordi dette skiftet er drevet fram av ny teknologi. Man kjøper veldig enkelt tilgang til alt fra musikk, bøker, filmer og i det siste også mobilitet, som sparkesykler, båter eller biler. Dette er trender som typisk starter urbant og ungt, så blir de mer mainstream med tiden. Den effekten har vi sett en god stund, så vi tror at gjennomsnittsalderen på abonnementskundene etter hvert kan krype oppover, sier Trosby.

Det at kunder ønsker å ha det enkelt og gjerne vil ha en «all inclusive-pakke», tar også Volvo konsekvensen av. Prisen på C40 inkluderer tre års service, tre års full kaskoforsikring, veihjelp, utskifting av luftfilter, bytte av dekktetningsmasse,  programvareoppdateringer og bytte av bremseskiver/klosser når de er slitt – for å nevne noe.

Klikk her for å lese testen vår av Volvo C40

Video: Her tester vi en Volvo som er hot på bruktmarkedet