En programvare-oppdatering gjør det mulig å hente ut 20 kilometer mer rekkevidde på Audi e-tron produsert mellom september 2018 og slutten av november 2019.
En programvare-oppdatering gjør det mulig å hente ut 20 kilometer mer rekkevidde på Audi e-tron produsert mellom september 2018 og slutten av november 2019.

Gode nyheter for tusenvis av norske eiere

Bestselgeren får bedre rekkevidde.

Audi e-tron var intet mindre enn Norges mest solgte bil i 2020. Til sammen er det nå registrert over 20.000 eksemplarer på norske skilter.

e-tron kommer to karosserivarianter: Den tradisjonelle SUVen e-tron og den mer coupeaktige e-tron Sportback.

De passer behovene for mange i Norge: Høyreist bil med firehjulsdrift, god plass, tilhengerfeste, bra nok rekkevidde og mulighet for mye utstyr.

Nå kommer det dessuten gode nyheter for alle som har en bil produsert fra midten av september 2018 til slutten av november 2019.

En ny programvare gjøres tilgjengelig, og den kostnadsfrie oppdateringen gir blant annet økt utnyttelse av batteripakken.

Inntil 20 kilometer økt rekkevidde blir resultatet –noe som tilsvarer en økning på rundt fem prosent.

Tilgjengelig for eldre biler

Da Audi lanserte e-tron Sportback mot slutten av 2019, rullet de samtidig ut en programvareoppdatering som økte rekkevidden for de etterfølgende modellene av Audi e-tron 55 quattro.

Sammen med enkelte komponentendringer, var optimalisert programvare den viktigste faktoren bak den økte rekkevidden.

Nå er programvaren tilgjengelig også for tidligere produserte biler. Sammen med andre forbedringer, økes den utnyttbare kapasiteten til høyvoltbatteriet.

Mest solgte bil i Norge: – Utenkelig for bare noen år siden

Kontinuerlig forbedring

Audi e-tron 55 quattro, av årsmodellene 2019 og 2020 produsert i det aktuelle tidsrommet, kan etter oppdateringen utnytte 86 kWh av batteriets totalkapasitet på 95 kWh.

– Kontinuerlig forbedring av modellene våre er ikke noe som bare kommer nye Audi-eiere til gode. Vi er glade for at de første Audie-tron-eierne nå kan få bilene sine forbedret ytterligere med ny programvare neste gang de besøker et av våre merkeverksteder, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. MøllerAS.

Du får også e-tron med mer coupeaktig taklinje. Da heter den e-tron Sportback.
Du får også e-tron med mer coupeaktig taklinje. Da heter den e-tron Sportback.

Audi e-tron Sportback: Dette er dårlig nytt for konkurrentene

Gratis

Oppdateringen gjøres kostnadsfritt hos en Audi-forhandler i forbindelse med neste verkstedbesøk.

I tillegg til batterikapasiteten, optimaliserer også den nye programvaren bruken av den fremre elmotoren. Under normale kjøreforhold er det den bakre motoren som står for fremdriften. For å øke effektiviteten, koples den fremre motoren nå nesten helt fra når den ikke er i bruk.

Dette gjør det mulig å utnytte fordelene med en asynkronmotor mer effektivt: Fri rotasjon uten elektriske tap når motoren ikke har spenning.

Oppdateringen gir også bedre termiske ytelser. Systemet med fire separate kretser regulerer etter oppdateringen temperaturen til høyvoltkomponentene mer effektivt.

Vi tester Audi e-tron på vinterføre – og sjekker rekkevidden

Ove 100.000 produserte

Endringer i kontrollsystemet har også gjort det mulig å redusere volumstrømmene i kjølekretsene, noe som reduserer energibruken.

Dette kjølesystemet legger grunnlaget for rask DC-lading, langt batteriliv, og konsistente kjøreytelser også ved høye belastninger.

Den første helelektriske modellen fra Audi er produsert i Brüssel siden slutten av 2018. Allerede i vår passerte salgstallene 100.000.

Video: Her ser du vårt første møte med oppfølgeren til e-tron:

Denne skal gi oss det beste fra to verdener