Ford frir til entusiastene med GT-utgaven av Mustang Mach-E. I helgen er den på plass på Oslo Motorshow.
Ford frir til entusiastene med GT-utgaven av Mustang Mach-E. I helgen er den på plass på Oslo Motorshow.

Nå kommer det nye råskinnet til Norge

Og en enda større nyhet har premiere på Oslo Motor Show.

Elbilen Mustang Mach-E er en stor suksess i Norge og gir Ford salgstall de ikke har vært i nærheten av på veldig lenge.

Ford var ikke akkurat veldig tidlig ute med satsing på elbiler. Men med Mustang Mach-E traff de blink med «Norges-kombinasjonen» elektrisk SUV med 4x4 og god rekkevidde.

Nå nærmer det seg en heftig spesialversjon av denne bilen. Forrige uke ble de første prøvekjøringene av Mustang Mach-E GT gjennomført, i Kroatia.

Vi nordmenn må ikke vente lenge med å få se den. Kommende helg er nemlig bilen på plass på Oslo Motorshow.

Mustang Mach-E er ikke noen sinke i utgangspunktet, men her har Ford dratt på ekstra. Bilen har 487 hestekrefter og 860 Nm dreiemoment, det siste er mer enn noen annen produksjonsmodell fra Ford i Europa.

Mustang Mach-E GT er på plass i Norge rundt årsskiftet, interessen blant norske kunder skal være stor.
Mustang Mach-E GT er på plass i Norge rundt årsskiftet, interessen blant norske kunder skal være stor.

Starter på 635. 000 kroner

Akselerasjonen er også i superbilklassen. 0-100 km/t går unna på 3,7 sekunder.

Bilen kommer som standard med to elektriske motorer, firehjulstrekk, avanserte adaptive dempere som justerer seg etter valgt kjøremodus og Brembo-bremser. Rekkeviden er anslått til opptil 500 kilometer. Skal du klare det, må du nok være ganske bevisst på å holde deg i skinnet og ikke hente ut alt som bor i drivlinjen.

Prisen starter på 635.000 kroner. Da er i praksis alt utstyr standard, man velger kun farge og eventuelt panoramatak. De første kundesolgte bilene blir levert mot slutten av 2021/tidlig i 2022.

Ford har ikke gått ut med noe rundt antall bestillinger på denne bilen, men etter det Broom erfarer har interessen vært stor. Mange skal ønske seg en Mustang Mach-E som skiller seg litt fra mengden.

LES MER: Ser ganske vanlig ut, men gruser de fleste superbilene

Her snakker vi elektriske kontraster: E-Transit og Mustang Mach-E GT viser at Ford satser bredt på elektrifisering nå.
Her snakker vi elektriske kontraster: E-Transit og Mustang Mach-E GT viser at Ford satser bredt på elektrifisering nå.

Rekkevidde på 317 kilometer

Ford har forresten også med seg en elbilnyhet som bokstavelig talt er stor, til Oslo Motorshow. Her har de nemlig Norgespremiere på helelektriske E-Transit.

Med 68 kWt utnyttbar batterikapasitet som standard, vil den kunne gi den lengste elektriske rekkevidden i klassen, med opptil 317 kilometer, målt etter WLTP-metoden.

Den bakhjulsdrevne, elektriske varebilen vil få et dreiemoment på 430 Nm, enten du velger varianten med 184 eller 269 hestekrefter. Nyttelastkapasiteten er på opptil 1.758 kilo.

Comeback: 9 år siden forrige gang Ford var nummer én

Med rekkevidde på inntil 317 kilometer og svært mye å velge mellom på lengde, høyde og lastekapasitet, skal E-Transit treffe markedet bredt.
Med rekkevidde på inntil 317 kilometer og svært mye å velge mellom på lengde, høyde og lastekapasitet, skal E-Transit treffe markedet bredt.

Salget starter i høst

I Europa vil Ford tilby hele 25 forskjellige varianter av E-Transit – som varebil, dobbelkabin og chassis med påbyggingsmuligheter. Alle tilgjengelig i forskjellige lengder, takhøyder og lastekapasiteter med brutto kjøretøyvekt fra 3,5 - 4,25 tonn.

Bilen som blir vist frem på Oslo Motorshow er en prototype som senere skal testes i vanlig bruk av blant andre Posten Norge..

Når salget av E-Transit starter nå i høst, vil kundene kunne velge mellom to utstyrsvarianter – Base og Trend. Begge vil være tilgjengelig med et utstyrsnivå som er langt høyere enn i dagens dieselvariant.

Endelig i Norge – sjekk denne parkeringsplassen!

Video: Denne er det stor interesse for i Norge