Her viser SsangYong frem SUV-en XLV på bilutstillingen i Geneve. Den koreanske bilprodusenten har slitt i mange år, men kan nå være reddet. Foto: NTB Scanpix
Her viser SsangYong frem SUV-en XLV på bilutstillingen i Geneve. Den koreanske bilprodusenten har slitt i mange år, men kan nå være reddet. Foto: NTB Scanpix

Nå kan dette bilmerket være reddet fra konkurs

SsangYong har hatt det tøft i mange år.

Koreanske SsangYong har solgt biler i Norge i mange år. Som regel i svært begrenset antall, men de har også hatt perioder med ganske bra salg.

Oppskriften har vært enkle, men robuste biler – til gunstig pris.

Samtidig har SsangYong hatt store utfordringer med biler som ikke akkurat har vært godt tilpasset det norske avgiftssystemet. Tildels gammeldags motorteknologi har betydd mye avgifter. Da blir det tungt å selge biler som i utgangspunktet har lav pris som sin viktigste styrke.

Også internasjonalt har SsangYong lenge hatt det tøft. De var i praksis konkurs rundt 2010, men klarte da å karre seg opp igjen, takket være store investeringer fra indiske Mahindra som kom inn på eiersiden.

Unngå konkurs

Men å eie SsangYong har ikke akkurat vært noen suksesshistorie for Mahindra heller. Det har vært minustall hvert eneste år etter overtagelsen, og i fjor ble det klart at inderne hadde fått nok.

Da hadde de først lagt frem en redningsplan for SsangYong, med friske penger inn. Så trakk de denne tilbake og erklærte at de ikke ville investere mer i selskapet.

I desember 2020 ble det klart at SsangYong skyldte kreditorene sine over to milliarder kroner. Siden har de jobbet for å forsøke å finne en løsning og unngå konkurs.

Lenge var det stille: Hvor ble det egentlig av SsangYong?

Korando er i dag eneste personbilmodell fra SsangYong i Norge.
Korando er i dag eneste personbilmodell fra SsangYong i Norge.

Over til elbiler

Nå virker det som de har klart det. Inn på banen har nemlig koreanske Edison Motors kommet. De startet opp så nylig som i 2016 og har i dag en begrenset produksjon av elektriske nyttekjøretøy. Kjøpesummen skal være lav, men Edison skal være villige til å investere opp mot ti milliarder i SsangYong for å få selskapet på rett kjøl igjen.

Her handler det ikke overraskende om elektrifisering. SsangYong er allerede i gang med det, men så langt har overgangen gått altfor sakte. Ved å bruke sin eksisterende teknologi, håper Edison å kunne snu SsangYong kjapt og utnytte stordriftsfordeler mellom de to selskapene.

Dette kan være råbillig SUV-kjøp

SsangYong har hatt det turbulent i mange år. Dette bildet er fra 2009, da frustrerte arbeider okkuperte fabrikken i protest mot datidens eiere. Foto: NTB Scanpix
SsangYong har hatt det turbulent i mange år. Dette bildet er fra 2009, da frustrerte arbeider okkuperte fabrikken i protest mot datidens eiere. Foto: NTB Scanpix

Bare én modell i Norge

Samtidig er konkurransen på elbilfronten i ferd med å bli beinhard. Tesla har på kort tid skaffet seg en nesten unik posisjon. Nå kommer nesten samtlige av verdens etablerte bilprodusenter etter. Samtidig satses det enormt på elektriske biler i Kina, med en rekke produsenter som har ambisjoner om å slå seg opp også utenfor hjemlandet.

I dag markedsfører og selger SsangYong bare én eneste modell i Norge: Den kompakte SUV-en Korando. Den leveres med bensin- eller dieselmotor og har en startpris på 448.900 kroner.

– Prøvde de å få denne så stygg som mulig..?

Video: Kineserne kommer – her er vårt første møte med BYD Tang