Mercedes var tidlig ute med luksus-SUV. Dessuten fikk man den i en heftig AMG-utgave. Nå kan du få disse rimelig.
Mercedes var tidlig ute med luksus-SUV. Dessuten fikk man den i en heftig AMG-utgave. Nå kan du få disse rimelig.

Dette var verdens raskeste SUV – se hva du må betale for den nå

Men er det smart?

Mercedes ML var en av de aller første SUV-ene som var mer myntet på komfortabel asfalt-kjøring, enn på terrengkjøring og forsering av gjørmehøl og steinrøyser.

På ML finner vi personbilaktig hjuloppheng foran og en avansert bakaksel – alt for komfortens skyld. Men den har så klart firehjulsdrift og takler både snø og smårufsete underlag med glans.

Lanseringen av en slik modell i 1997 passet perfekt for å surfe på SUV-bølgen som så smått var i anmarsj. I løpet av de neste årene kom både SUV-er og crossovere i hopetall. Det var plutselig det alle skulle ha.

Dessuten var bilen relativt luksuriøs innvendig. I alle fall etter datidens krav – og om man ikke var kjip med å krysse av for ekstrautstyr. Skinnseter, automatgir, airbager, treverk, sportsseter, store hjul – ja, det var i grunnen bare lommeboka som satte en stopper for hvor det hele skulle ende.

I sin tid var den en skikkelig drømmebil, rett og slett. Nå får du dem svært så rimelig på bruktmarkedet – inkludert den råeste og dyreste utgaven: ML 55 AMG. Men det er ikke sikkert du skal slå til, likevel.

Vi snakker om nettopp Mercedes ML som bruktbil fra helvete i Broompodden!

Fra terrengbil til racerbil

ML 55 AMG var, da den kom i år 2000, verdens raskeste SUV. 0-100 km/t på bare 6,9 sekunder og toppfart på 235 km/t stod det stor respekt av for mer enn 20 år siden.

En 5,5-liters V8-motoren med nesten 350 hestekrefter mellom forskjermene, var noe av det mest vulgære vi hadde sett fra Mercedes på lang tid.

Med det forandret ML seg fra å være en terrengbil til å bli sportslig. I alle fall hva ytelsene angikk. Klart det ble drømme-faktor av dette. En steindyr drøm for de som hadde penger nok.

Dette er et stykke unna skjerm-bonanzaen som gjelder i nye Mercedeser ...
Dette er et stykke unna skjerm-bonanzaen som gjelder i nye Mercedeser ...

For under 100.000 kroner

Siden har det naturlig nok skjedd MYE med bruktbilprisene på ML generelt og AMG-utgaven spesielt.

Det finnes faktisk noen AMG-utgaver til salgs i Norge. Den billigste, som har litt elektronikk-trøbbel, får du for bare drøyt 70.000 kroner.

Kan du legge rundt 180.000 kroner i en slik bil – da kan du få et skikkelig pent eksemplar med lav kilometerstand.

Skal du ha en "vanlig" ML, er startprisene under 10.000 kroner.

Denne ML 55 AMG-en selges på auksjonen.no - med prisantydning på 180.000 kroner.
Denne ML 55 AMG-en selges på auksjonen.no - med prisantydning på 180.000 kroner. Foto: Faksimile fra finn.no

Se hele annonsen og alle bildene av bilen her:

Mye du bør vite ...

Men alt er altså langt ifra fryd og gammen med første generasjon Mercedes ML.

Det er en grunn til at denne havner i kategorien "Bruktbil fra helvete" – og akkurat det snakker vi om i Broompodden.

Les også: Så lite koster drømme-SUVene etter ti år

Video: Her kan du forresten se mer av Mercedes sin aller første elektriske AMG-modell: