Var først i klassen – nå får den viktig nyhet

BMW 2-serie skal gå mye lengre på strøm.

Første generasjon 2-serie Active Tourer har vært en stor suksess for BMW, nå er det snart klart for helt ny modell.
Første generasjon 2-serie Active Tourer har vært en stor suksess for BMW, nå er det snart klart for helt ny modell.

Kompakt flerbruksbil er ikke det vi tradisjonelt har forbundet med BMW, men det var akkurat det vi fikk da 2-serie Active Tourer ble lansert tilbake i 2014.

Bilen ble umiddelbart en suksess og har solgt i over 400.000 eksemplarer. Ekstra viktig for BMW: 80 prosent av kjøperne har vært nye BMW-kunder.

Her hjemme traff den ladbare hybriden 225xe Active Tourer markedet perfekt. Dette var det den første firehjulsdrevne, ladbare hybriden i kompaktsegmentet. Nå ruller det over 7.000 eksemplarer av den på norske veier.

Neste år lanseres en helt ny generasjon, med blant annet to ladbare hybrider med xDrive firehjulsdrift og elektrisk rekkevidde på opptil 80 kilometer. Det bør være gode nyheter for salget.

Blitt litt større

De praktiske egenskapene skal være beholdt, samtidig som den nye generasjonen kan skilte med et nytt nivå av teknikk og komfort. Designet er også mer markant, med skarpere linjer fra BMWs nye formspråk.

Også plattformen er ny, den er skreddersydd for både forbrenningsmotorer og elektrifiserte drivlinjer.

Sammenlignet med forrige generasjon, er bilen 32 mm lengre (til 4386 mm), 24 mm bredere (til 1824 mm) og 21 mm høyere (til 1576 mm). De økte dimensjonene gir naturlig nok også bedre innvendig plass.

2-serie Coupe – det er noe heeelt annet!

Bilen har vokst litt i størrelse, samtidig er designet i tråd med BMWs nye formspråk.
Bilen har vokst litt i størrelse, samtidig er designet i tråd med BMWs nye formspråk.

Nytt operativsystem

2-serie Active Tourer er den første kompaktmodellen som tar i bruk BMW Curved Display, den store infotainmentskjermen med det nye operativsystemet iDrive 8, som vi kjenner fra elbilene iX og BMW i4. Ønsker man å forsterke luksusfølelsen, kan instrumentpanelet kles i Sensetac-skinn – på samme måte som i langt større BMW-er

2-serie Active Tourer tilbyr det største utvalget av fører- og parkeringsassistenter i en kompaktmodell fra BMW noensinne. Cruisecontroll med bremsefunksjon, frontkollisjons-varsling, parkeringsassistent med ryggekamera og ryggeassistent er standard. Og, som med alle andre BMW-er, har man muligheten til å tilpasse bilen ved å legge til en rekke andre funksjoner og systemer.

Slik går BMW rett i strupen på Tesla

Innvendig har det skjedd mye, her kjenner vi igjen flere elementer fra BMWs nye elbiler.
Innvendig har det skjedd mye, her kjenner vi igjen flere elementer fra BMWs nye elbiler.

Bagasjerom fra 406 liter

I Norge vil BMW tilby de to ladbare hybridene, 225e xDrive Active Tourer og 230e xDrive Active Tourer, som lanseres neste sommer. For første gang brukes femte generasjon eDrive drivlinje i en ladbar hybrid. Flere av komponentene stammer altså fra drivlinjen til i BMW iX3, i4 og iX.

I 225e xDrive Active Tourer leverer bensinmotoren 109 hk til forhjulene, mens elektromotoren leverer 80 kW/109 hk til bakhjulene. Samlet effekt er 245 hk.

I BMW 230e xDrive Active Tourer leverer bensinmotoren 150 hk til forhjulene, mens elektromotoren leverer 130 kW/177 hk til bakhjulene. Samlet effekt er 326 hk.

Begge modellene har et bagasjeromsvolum fra 406 til 1370 liter og en tillatt tilhengervekt på opptil 1.400 kilo.

Denne BMW-en finnes egentlig ikke...

Bagasjerommet tar fra 406 liter, det gjør at 2-serie vil duge som familiebil for mange.
Bagasjerommet tar fra 406 liter, det gjør at 2-serie vil duge som familiebil for mange.

Fullades på 2,5 timer

Batteriet er det samme i begge. Bruttokapasiteten er på 16,3 kWt og en nettokapasitet på 14,9 kWt.

Ladekapasiteten er opp fra 3,7 kW på forrige generasjon, til 7,4 kW. Det betyr at batteriet kan fullades fra 0 til 100 prosent på rundt 2,5 timer. Gjennom lading fra en 220V husholdningskontakt, lades batteriet fullt på under åtte timer.

Med den nye konstruksjonen og økte kapasiteten til batteriet, utvides også rekkevidden betraktelig. De to ladbare hybridene har samme elektriske rekkevidde, på opptil 80 kilometer.

BMW har bevist at de også kan selge bra av en kompakt flerbruksbil. Med elektrisk rekkevidde på hele 80 kilometer, blir nykommeren en attraktiv bil i Norge.
BMW har bevist at de også kan selge bra av en kompakt flerbruksbil. Med elektrisk rekkevidde på hele 80 kilometer, blir nykommeren en attraktiv bil i Norge.

Deler komponenter

– I en tid hvor mye av fokuset ligger på iX og i4, viser vi med den nye 2-serie Active Tourer at BMW Groups sterke satsning på elektrifisering også kommer plug-in hybridene til gode. Når våre ladbare modeller i stor grad fremover kan dele komponenter, er det mulig å by på plug-in hybrider med solid elektrisk rekkevidde i hverdagen, sier Marius Tegneby som er kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Priser er ikke klare, men skal presenteres når norske forhandlere åpner for bestilling. Det er neppe veldig langt unna.

LES MER: Nesten helt like – men den ene verstingen får du til under halv pris

Video: Bli med og se nærmere på nye BMW i4