Her er de første bilene på norsk jord

Dette kan bli en ny bestselger.

Den aller første båtlasten med den helt nye og elektriske Kia EV6 kom i dag tidlig til Drammen havn.
Den aller første båtlasten med den helt nye og elektriske Kia EV6 kom i dag tidlig til Drammen havn.

Koreanske Kia er et relativt nytt bilmerke. De første bilene kom til Norge første halvdel av 90-tallet. Siden den gang har de vokst seg til å bli en betydelig aktør.

De siste årene er det elektriske e-Soul og e-Niro som har stått for brorparten av salget her hjemme. Nå har Kia mer elektrisk på gang. Nemlig familiebilen EV6 som det er stor interesse rundt.

I dag rullet Norges aller første Kia EV6 av skipet Morning Lily, på Drammen Havn.

Store forventninger

– Endelig er de første bilene i Norge. Dette er en merkedag for oss og Bertel O. Steen. Jeg måtte selv dra til havna i dag for å oppleve dette. EV6 er en bil som virkelig vil vise hva fremtidens biler fra KIA vil være. Her er det bare å glede seg, sier administrerende direktør i Kia Norge AS, Irene Solstad.

Hun legger til at de har store forventninger til bilen.

– Ja, dette er en bil som allerede høster gode kritikker fra bilpressen verden over. Rekkevidden blir på opptil 528 kilometer og bilen kan leveres med både to og firehjulstrekk. Når den nå kommer til forhandlerne, føler vi oss trygge på at det vil blir solgt godt med biler fremover. Også til kunder som ikke har kjørt Kia tidligere, tror Solstad.

Kia Sorento: Mye plass, men ikke klar for elbil? Da kan denne være smart

Det har vært stor interesse rundt bilen. De første kundene får sine Kia EV6 i løpet av oktober.
Det har vært stor interesse rundt bilen. De første kundene får sine Kia EV6 i løpet av oktober.

Utleveringer i oktober

Etter planen leveres de aller første kundebilene allerede i slutten av oktober. Om bord på skipet er også demobiler til en rekke forhandlere, slik at en del kunder snart vil kunne booke prøvekjøringer. Flere demobiler kommer senere.

EV6 introduseres med multihurtigladesystem som betyr at systemet er kompatibelt både med 800V lynlading og det mer vanlige 400V hurtiglading, uten behov for adapter eller ombordlader. Under optimale forhold tar det bare 18 minutter å lade batteriet fra 10-80 prosent med maksimal kapasitet på 239 kW. Ved lading på 400V benytter EV6 bilens motorsystem til å omforme 400V strøm fra ladestasjonen til 800V.

Nykommeren kan også trekke tilhenger på inntil 1.600 kilo, noe som er viktig for mange nordmenn.

Les også: Blir bilen forsinket? Da kan du ha krav på erstatning

Dette koster den

Allerede fra innstegsversjonen "Active" er EV6 godt utstyrt med blant annet vegansk skinn, elektriske forseter, oppvarmet ratt, oppvarmede for- og bakseter. Smart Cruise Control og Highway Drive Assist er også inkludert.

Man kan velge mellom bakhjulsdrift eller 4WD på begge batteripakkene. Med batteripakken på 58 kWt starter EV6 «Active» på kr. 419.900. Med firehjulstrekk er prisen kr. 439.900.

Utstyrsversjonen «Active» innføres også på den store batteripakken, og prisen blir da kr. 439.900 med bakhjulsdrift. Kr. 469.900 med 4WD.

Det kom rundt 100 eksemplarer av EV6 på denne første båten. I løpet av oktober kommer det ytterligere to båter med flere biler på.

Vi kommer tilbake med en test av nykommeren så fort det lar seg gjøre.

Salgsrekord: Nå unner rekordmange seg ny bil

Video: Dette er en annen stor Kia-nyhet