Toyota RAV4 får en liten fornyelse. Inkludert er nye lykter og ikke minst en helt ny Adventure-utgave (bildet). Men om akkurat denne bilen kommer til Norge, er usikker, enda.
Toyota RAV4 får en liten fornyelse. Inkludert er nye lykter og ikke minst en helt ny Adventure-utgave (bildet). Men om akkurat denne bilen kommer til Norge, er usikker, enda.

En av Norges mest solgte – se så tøff den blir

Ser du hvilken bil denne er en liten hyllest til?

Toyota RAV4 har vært en av Norges mest populære biler i flere tiår.

Den nyeste generasjonen som kom i 2019 tar bilen til et nytt nivå – med høyere luksusfaktor og mer plass. Dessuten er den for første gang blitt ladbar – med elektrisk rekkevidde på hele 75 kilometer, over 300 hestekrefter og ingen avgifter. Sånt går ikke upåaktet hen i den norske markedet.

Så langt i år er den Norges nest mest solgte modell – med over 6.500 registrerte biler per 31. august. Kun elektriske Tesla Model 3 ligger foran.

Snart er det klart for en midtlivsoppdatering av dagens generasjon av RAV4. Men først får den en liten minifacelift.

I den forbindelse kommer det også en helt ny modell – nemlig RAV4 Adventure.

Bilikon

Den nye spesialmodellen er et ikke så rent lite nikk til den legendariske Land Cruiser-modellen FJ40 – som rullet rundt som nybil på 70-tallet.

FJ40 er et bilikon – og ganske sikkert en smart bil å vise tilhørighet til. Spesialmodellen av RAV4 er tofarget – slik FJ40 er – med lyst tak og grønn/grå lakk (Urban Khaki) på resten av bilen.

I tillegg får den spesialdesignede 19" felger, sort grill og sølvfarget skliplate både foran og bak.

Her er modellen Adventure-utgaven inspireres av. Land Cruiser av FJ40-generasjonen.
Her er modellen Adventure-utgaven inspireres av. Land Cruiser av FJ40-generasjonen.

Les mer om FJ40 her

Dårlig nyhet for Norge

Innvendig blir det skinn-imitasjon med litt ekstra mønster og orange kontrastsømmer.

Den dårlige nyheten er at det ikke ser ut til at Adventure-utgaven leveres som ladbar hybrid. Her er det det Toyota kaller selvladende hybrid, altså vanlig hybrid, som gjelder. Den får 222 hestekrefter. Importøren i Norge har ikke bestemt seg for om de vil ta inn bilen, enda.

Men alle modellene får altså uansett en liten min-ansiktsløftning.

Tofarget lakk og egne 19
Tofarget lakk og egne 19" felger er blant det som skiller Adventure-utgaven fra de andre RAV4-ene.

Dette visste du neppe om Landcruiser – eller?

Blant annet blir det nye front- og tåkeklykter.

Innvendig blir det dessuten mulighet for USB-C-ladepunkter og elektrisk justering også av passasjersetet foran.

Slik blir interiøret. Her er det kun snakk om mindre endringer.
Slik blir interiøret. Her er det kun snakk om mindre endringer.

Slik kjører de søndagstur på Island

Brukt RAV4

Men om du i stedet er på jakt etter en brukt Toyota RAV4, er det mye å velge mellom. Her finner du også den ladbare varianten. Prisene på denne starter på rundt 550.000 kroner. I skrivende stund ligger det ni eksemplarer av denne på Finn.no.

Utvalget er naturligvis langt større om du ikke er så nøye på at den skal ha ledning. Da er det 775 biler å velge mellom.

De aller billigste utgavene av RAV4 som kom i 2002, får du for under 10.000 kroner.

Setene i Adventure-utgaven er av kunstig skinn – med oransje kontrastsømmer.
Setene i Adventure-utgaven er av kunstig skinn – med oransje kontrastsømmer.

Video: Her kan du mer av Toyotas SUV-historie:

Les vår test av Toyota RAV4 ladbar hybrid her