Når Ford gjør sin legendariske pickup til elbil, er det et veldig tydelig signal om at elektrifisering nå er høyt prioritert. Muligheten til å dra tunge lass er viktig for mange pickup-eiere. Ford svarer på det med hengervekt helt opptil 4.500 kilo.
Når Ford gjør sin legendariske pickup til elbil, er det et veldig tydelig signal om at elektrifisering nå er høyt prioritert. Muligheten til å dra tunge lass er viktig for mange pickup-eiere. Ford svarer på det med hengervekt helt opptil 4.500 kilo.

Kjempeinteresse: Må bygge dobbelt så mange biler som planlagt

F-150 Lightning er diger, elektrisk pickup fra Ford.

Det vakte stor oppmerksomhet da Ford tidligere i år gikk ut med nyheten om at de skal komme med elektrisk pickup. Deres F-serie har vært USAs mest solgte pickup i 44 år. Vi snakker et ekte ikon – og en bil som naturligvis er uhyre viktig for merkevaren.

Å komme med elektrisk versjon av denne er rett og slett en liten revolusjon. Og etter hvert som Ford har dryppet flere detaljer om bilen, har interessen skutt i været.

Det gjelder ikke minst her i elbillandet Norge. Men også i USA har Ford tydeligvis blitt tatt litt på senga av responsen. For den har vært langt mer positiv enn forventet.

Nå skriver det velinformerte bransje-nettstedet Automotive News at Ford i løpet av kort tid har doblet produksjonsmålet for bilen. Det skjer etter at de blant annet skal ha hele 120.000 reservasjoner inne, bare på bakgrunn av informasjonen som er sluppet så langt.

Mange firmakunder

F-150 Lightning skal gå i produksjon til våren neste år. For 2022 er planen å bygge 15.000 eksemplarer. Så skal de øke på. Opprinnelig var det meningen å bygge 40.000 biler i 2023. Nå skal dette være oppjustert til 80.000. Så gjenstår det å se om dette er nok – eller om Ford må gire opp ytterligere.

Selskapet skal allerede ha øremerket 850 millioner dollar (rundt 7,5 milliarder kroner) ekstra for å øke produksjonstakten.

Så langt skal interessen være spesielt stor fra firmakunder. Det blåser elbilvind også i USA og mange selskaper har fokus på å få ned utslippet fra bilparken sin. Samtidig blir nok mange også fristet av kostnadsbildet til en elbil, kontra en bil med stor bensinmotor. Dette gjelder både løpende driftskostnader og estimerte utgifter til service/verksted.

Det er ikke rent lite symboleffekt over det når Fords pickup nå skal bli elbil.
Det er ikke rent lite symboleffekt over det når Fords pickup nå skal bli elbil.

480 kilometer rekkevidde

Startprisen på F-150 Lightning skal tilsvare den på dagens F-150, det vil si fra rett i underkant av 40.000 dollar, eller rundt 330.000 kroner.

Rimeligste Lightning heter Pro. Den er skreddersydd for de som skal bruke bilen i næring. Her har Ford kuttet kostnader, blant annet ved å bruke en relativt liten infotainmentskjerm. Setene er også i kunststoff, i stedet for skinn. Denne har også minste batteripakke og en rekkevidde som blir estimert til rundt 370 kilometer.

Men Ford har også større batteripakke på gang. Her blir rekkevidden så langt anslått til rundt 480 kilometer. Prisøkningen blir omtalt som «betydelig» hjemme i USA, 10.000 dollar. I norske kroner er det i overkant av 80.000.

Denne kjøper 100 kunder – hver eneste time

Den har vært USAs mest solgte pickup i 44 år. Nå blir Fords legendariske F-serie også elektrisk.
Den har vært USAs mest solgte pickup i 44 år. Nå blir Fords legendariske F-serie også elektrisk.

Trekke tilhenger på 4.500 kilo

F-150 Lightning blir en av bærebjelkene i Fords elektriske satsing på 22 milliarder dollar. De har startet dette med å utvikle elektriske varianter av sine mest populære bilmodeller – som Mustang, Transit og nå F-150. I årene fremover vil det komme enda flere modeller.

F-150 Lightning vil komme i fire forskjellige versjoner. Bilen vil få over 1.050 Nm dreiemoment og gjøre 0-100 km/t på rundt 4,5 sekunder. Den skal kunne ha nyttelast på opptil 900 kilo og kunne trekke maksimalt 4.500 kilo på variantene med det største batteriet og Max Trailer Tow-pakken.

Det siste er viktig for mange av kjøperne. Det lave tyngdepunktet skal gi bedre kjøreegenskaper på våte veier eller gjennom sand.

Turbo: Denne bildelen må du regne med å bytte ut

Det er ikke rent lite symboleffekt over det når Fords pickup nå skal bli elbil.

Skjermen i midtkonsollen er på hele 15.5 tommer på toppmodellen. I tillegg tilbyr Ford digitalt instrumentpanel.
Skjermen i midtkonsollen er på hele 15.5 tommer på toppmodellen. I tillegg tilbyr Ford digitalt instrumentpanel.

Digitalt førermiljø i F-150

F-150 Lightning skal komme med teknologier som både gjør den mer produktiv for eieren og smartere i bruk. Her snakker vi blant annet selvkjøring. Også det Ford kaller Onboard Scales, som ved hjelp av sensorer gir et estimat på den aktuelle vekten som er lastet i kjøretøyet. Dette fungerer sammen med Intelligent Range for å gi nøyaktige anslag på gjenværende elektrisk rekkevidde, basert på hvor tungt lastet kjøretøyet er.

Nye F-150 kan også fås med 15,5 tommers stor berøringsskjerm. Fords SYNC 4A tilpasser seg førerens vaner over tid og du får lett tilgang til Apple CarPlay, Android Auto og andre SYNC AppLink-apper. Et 12-tommers heldigitalt instrumentpanel er også med på å heve den digitale opplevelsen i pickupen.

Dette er bilen som skiller seg ut i klassen

Skjermen i midtkonsollen er på hele 15.5 tommer på toppmodellen. I tillegg tilbyr Ford digitalt instrumentpanel.

Etterspørselen har vært langt høyere enn Ford selv så for seg, det betyr at de nå må øke produksjonstallene sine kraftig.
Etterspørselen har vært langt høyere enn Ford selv så for seg, det betyr at de nå må øke produksjonstallene sine kraftig.

Frunk på 400 liter

Det Ford kaller Intelligent Backup Power gjør at du kan ta ut hele 9,6 kW med energi. Du kan også bruke bilens strøm som strømkilde til verktøy eller andre strømkrevende produkter, når du ikke er i nærheten av strømnett.

Under panseret foran er det en stor frunk på rundt 400 liter hvor du kan frakte mer enn 180 kilo. Det vanntette rommet er også utstyrt med fire strømuttak, to USB-uttak og er drenerbart.

Understellet har blitt forsterket med metallplater for å beskytte batterier og motor mot tøft terreng. Batteriet er også i tillegg beskyttet av en vanntett boks pakket inn i krasjabsorberende materiale.

Viktig nyhet kan gi comeback i Norge

Video: Vi dro til USA - og så nøyere på denne!