Genesis er luksusmerket til koreanske Hyundai. De har akkurat startet på etableringen i Europa – og bekrefter at Norge er med i planene. Dette er den store sedanen G80 som også finnes i elektrisk utgave.
Genesis er luksusmerket til koreanske Hyundai. De har akkurat startet på etableringen i Europa – og bekrefter at Norge er med i planene. Dette er den store sedanen G80 som også finnes i elektrisk utgave.

Satser på luksus til gunstig pris – nå kommer de til Norge

Genesis har store planer.

De startet opp i 2016 og har så langt konsentrert seg mest om USA og hjemmemarkedet i Sør-Korea.

Genesis er luksusmerket til Hyundai-konsernet og ambisjonen er klar: De skal ta opp konkurransen mot premiummerker som Audi, BMW og Mercedes. Vi kan nok også ta med Lexus og Volvo her.

Det har lenge gått rykter om at Genesis er på vei også til det norske markedet, og nå blir dette bekreftet.

Bransje-nettstedet Bilbransje24.no er først ute med nyheten.

På plass i tre land

Til dem bekrefter direktøren for den norske Hyundai-importøren, Thomas Rosvold, at Genesis ser mot Norge.

– Ja, Genesis kommer til Norge, selv om vi ikke vet så mye ennå, sier Rosvold til Bilbransje24.

Tidligere i år ble Genesis lansert i tre europeiske markeder: Storbritannia, Sveits og Tyskland. Her starter de forsiktig, i utgangspunktet med bare ett showroom i hvert land.

Lekker nyhet fra uventet hold

Noe kjent med denne? GV60 er søstermodellen til Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6. Den er også helelektrisk og kan bli en svært interessant bil i det norske markedet.
Noe kjent med denne? GV60 er søstermodellen til Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6. Den er også helelektrisk og kan bli en svært interessant bil i det norske markedet.

Norge er spennende marked

Ikke overraskende er elbilenes sterke stilling i Norge interessant for Genesis. De har akkurat lansert crossoveren GV60, som deler plattform og teknikk med elbilen Hyundai Ioniq 5. Dette er den andre elektriske modellen fra Genesis - og den første modellen som utelukkende skal selges i elektrisk utgave.

Bilbransje24.no har også snakket med Jon Walsh som jobbet i kommunikasjonsavdelingen til Genesis Europe:

– Norge er ett av landene som beveger seg raskest mot elektrifisering, og er et spennende marked. Vi har tidligere sagt at vi skal ha tre elbil-modeller i løpet av det første året i Europa, sier Walsh.

Denne SUV-en blir viktig for Genesis

Dette er interiøret i nye GV60. Legg merke til logoen på rattet, den ligner ikke rent lite på Aston Martin sin.
Dette er interiøret i nye GV60. Legg merke til logoen på rattet, den ligner ikke rent lite på Aston Martin sin.

Gunstig priset

Genesis har fra starten av hyret inn flere veteraner fra bilbransjen, folk som kjenner markedet og vet hva slags utfordringer man kan vente seg.

Her ser nok Genesis helt sikkert også på erfaringene Toyotas luksusmerke Lexus har gjort seg. De slo seg veldig kjapt opp i USA, men det tok lenger tid å få fart på salget i Europa. Genesis startet uten en kjent merkevare, det er også viktig å tydelig skille bilene fra Hyundais modeller.

På teknologifronten blir det avgjørende for Genesis å utnytte stordriftsfordelene med Hyundai og søstermerket Kia. Konsernet er langt fremme på elektriske drivlinjer. Målsetningen er å kunne ta ut større marginer på bilene fra Genesis, samtidig som de skal være gunstig priset i forhold til de etablerte premium-konkurrentene.

LES MER: Her møtte vi Genesis - allerede i 2009

Dette er konseptbilen X Concept som viser at Genesis ikke bare har planer om fornuftige biler.
Dette er konseptbilen X Concept som viser at Genesis ikke bare har planer om fornuftige biler.

Video: Vi har bare sett starten på den store elbil-bølgen