Kommer til Norge i høst – nå er prisene klare

Denne har mange ventet lenge på.

Helt nye Audi RS 3 er ikke langt unna Norge. Nå er også prisene klare.
Helt nye Audi RS 3 er ikke langt unna Norge. Nå er også prisene klare.

Det er bare en liten måned siden Audi avduket et nytt råskinn mange entusiaster har ventet lenge på.

Vi snakker om en helt ny generasjon RS 3 – som historisk har vært en av de mest populære RS-modellene i Norge.

Med 400 hk, 500 Nm og quattro firehjulsdrift, leverer den nye hissigproppen virkelig ytelser det står respekt av.

0-100 km/t er i mål på bare 3,8 sekunder. Dermed er nykommeren raskeste bil i klassen, så vidt foran konkurrenten Mercedes-AMG A 45 S.

Fra 848.000 kroner

De første eksemplarene av nye RS 3 ventes på norsk asfalt i høst. Da åpnes det samtidig for bestillinger.

Nylig ble også de norske prisene klare. Startprisen lander på 848.000 kroner eksklusive frakt- og leveringskostnader. Dermed er prisbildet omtrent det samme som Mercedes skal ha for sin AMG A 45 S. Den begynner på 844.900 kroner.

Nå skal det sies de tyske premiummerkene er kjent for å ta seg godt betalt for alt som heter ekstrautstyr, Audi er intet unntak. Skal du ha en godt utstyrt RS 3, vil du nok fort snuse på millionen.

Råskinn med ledning – til budsjettpris

På innsiden ser man tydelig likhetene med den langt mer folkelige A3, som bilen baseres på.
På innsiden ser man tydelig likhetene med den langt mer folkelige A3, som bilen baseres på.

Kun én versjon til Norge

I likhet med forrige generasjon, tilbys nye RS 3 både som Sedan og Sportback.

I Norge er det sistnevnte som tradisjonelt har solgt mest. Det er også grunnen til at den norske Audi-importøren nå velger å droppe å ta inn sedan-utgaven. I alle fall inntil videre.

Det bekrefter Audis kommunikasjonssjef Morten Moum, til Broom.

– I Norge kommer vi i første omgang kun til å ta inn Sportback-utgaven, da den historisk har vært den mest populære, sier Moum.

Nettopp avduket: Den har aldri vært raskere

For første gang blir RS 3 tilgjengelig med Drift Mode. Da får du 400 hk rett på bakhjulene.
For første gang blir RS 3 tilgjengelig med Drift Mode. Da får du 400 hk rett på bakhjulene.

Nærmer seg 300 km/t

Til glede for veldig mange, har Audi bestemt seg for å beholde den legendariske og prisvinnende rekkefem-motoren på 2,5 liter.

I nye RS 3 er den oppdatert på enkelte områder. En ny motorstyring er blant annet på plass, for å sikre raskere respons. I tillegg er dreiemomentet økt, fra 480 til 500 Nm.

Toppeffekten på 400 hk er den samme som før. Men kreftene er nå tilgjengelig på et lavere turtall. Nå tilbyr motoren full effekt fra 5.600 til 7.000 omdreininger.

Girkassen er den samme som før, nemlig en 7-trinns dobbeltcluch-kasse.

Toppfarten på nye RS 3 er i utgangspunktet begrenset til 250 km/t, men kan oppgraderes. Velger du «RS Dynamic package», som inkluderer keramiske bremser, lar Audi motoren slippe seg løs helt til du når 290 km/t.

Les testen av utgående RS 3 her

Audi lover at de har justert lyden fra sportseksosanlegget så kraftfullt det lar seg gjøre, innenfor de nye EU-kravene for lyd.
Audi lover at de har justert lyden fra sportseksosanlegget så kraftfullt det lar seg gjøre, innenfor de nye EU-kravene for lyd.

Bli med på test i en annen godbit fra Audi RS: