Tro det eller ei – dette er faktisk to forskjellige biler
Her har Audi laget noen ingen andre har gjort før dem.
Drøm deg bort til California på USAs vestkyst. Du suser i en lekker cabiolet nedover legendariske Highway One som går mellom San Francisco og Los Angeles. Du passerer surferparadiset Malibu rett nord for LA, i det en oransje solkule er på vei ned i havet samtidig som en varm sommerbris stryker deg mildt over kinnet.
På den ene siden har du sjøen, de hvite sandstrendene, havet og surferne. På den andre siden fjellene. Fjell som byr på smale svingete landeveier og spektakulære svinger. Perfekte til aktiv og morsom bilkjøring.
Det er naturligvis ikke alle forunt å oppleve dette i virkeligheten. Vi som er så heldige å ha fått gjort det – glemmer det aldri. Det er minner for livet.
Hva dette har med Audis framtidsbil å gjøre? Ganske mye faktisk. Audi har nemlig et designsenter i Malibu, California. Ikke bare er denne konseptbilen tatt fram der. Inspirasjonen til bilen finnes i beskrivelsen over. Sjø, strand surfing, og morsomme veier oppover i fjellet.
Inspirasjon fra historien
Men rolig cruising langs stranden i solnedgangen og aktiv kjøring på svingete veier er to ganske så forskjellige ting, tenker du kanskje? Det er riktig. Optimalt sett har man forskjellige biler til dette. Én komfortabel cruiser til det ene – og én rå sportsbil til fjellpassene.
Nå begynner vi også å nærme oss sakens kjerne. Audis nye konseptbil er nemlig ikke bare én bil. Den er faktisk to!
Ikke helt overraskende er bilen(e), som kalles Audi skysphere consept, futurisk og hypermoderne. Den er en åpen todrøs cabriolet med bakhjulsdrift. Men likevel med tydelige hint bakover i Audi-historien. Noe blant annet de bakhengslede dørene sladrer om.
Foruten områdene rundt Malibu har også Audi hentet inspirasjon fra luksusbilmerket Horch. Da fra modellen, 853 convertible, fra 1930-tallet. For å tydeliggjøre historien og røttene, samt å hedre det gamle bilmerket som for lengst har inngått som en del av VW / Audi-konsernet.
Likhetene er definitivt der. For dette var også en sporty og luksuriøs åpen bil som vakte oppsikt med sitt lange panser. Dørene med frontåpning kjenner vi også igjen.
Men under panseret der Horch bød på en på en 5-liters bensinmotor finner vi, ikke overraskende elmotor i nykommeren.
Les også: Nye Audi RS3 avduket. Har aldri vært raskere
Både Audi A8L og RS 5 i samme bil
Vi nevnte jo at skysphere konseptet (jo, det skrives med liten «s») var to biler i ett.
Den har faktisk justerbar akselavstand. Den kan justeres med 25 centimeter. I Sport-modus er den en 4,94 meter lang roadster. Altså en åpen sportsbil med dertil hvasse kjøreegenskaper.
Med et tastetrykk kan bilen forvandles til en komfortabel Grand Tourer (GT) med en lengde på 5,19 meter og dermed en komfortabel og luksuriøs bil for lengre turer i høy hastighet. Ikke bare forlenges akselavstanden, men også fjæringshøyden / bakkeklaringen på bilen endres med 10 millimeter og dermed endres også tyngdepunkt og kjøreegenskapene. Samtidig som bilen får bedre innvendig plass.
Lys-signaturen i de smale LED-frontlyktene skifter design ettersom om du bruker den som GT eller roadster / Sport.
Audi selv sammenlikner den med den lange utgaven av luksus-sedanen A8L på den ene siden – og den sinna coupen RS 5 på den andre siden. Men nå "bor" altså begge to i én og samme bil. Nemlig skysphere.
Akselavstanden justeres mellom frontvindu og forskjerm.
Les også: Elbilen går bare 10 mil – nå frykter eieren en gigantregning
Helt selvkjørende
Audi ser ut til å ta med seg den store singelframe-grillen også framover. Den har blitt et kjennemerke. Selv om det her ikke er noe behov for den. Motoren er, som nevnt, elektrisk og sitter bakmontert.
Foran i "frunken" er det plass til to spesialdesignede golfbager. Motoren yter for øvrig 465 kW, eller 624 hestekrefter og 750 newtonmeter i dreiemoment. Det er nok til å sende bilen, som veier 1.800 kilo, fra 0 - 100 km/t på rundt 4 sekunder.
Rekkevidden i GT-modus, altså komfortabel langkjøring, er på inntil 500 kilometer WLTP.
Skysphere er selvkjørende i nivå 4. Det vil si helt selvkjørende, slik at ratt og pedaler ikke behøves. De gjemmes elegant bort under dashbordet når de ikke er i bruk.
Vil man kjøre heftige fjellpass i Sport-modus er jo ratt og pedaler en helt vesentlig del av moroa, de finnes selvfølgelig tilgjengelig da.
Bilen ruller på 23-tommers hjul, som er skodd med dekk i dimensjonen 285/30 x 23, hvilket Audi ingeniører fant passende både til komfortabel cruising og litt heftigere aktiv kjøring.
Les også: – Hver gang jeg skulle selge, gikk noe i stykker – måtte ha den i 10 år
Stor attraksjon
Innvendig preges bilen av glatte og minimalistiske flater og seter. De trykksensitive glassflatene med brytere som brukes i nyere Audi-modeller er med over i skysphere og preger mye av interiøret.
Konseptet har ikke noe ståltak, men vil bli tilgjengelig med en kalesje i stoff.
Se hvilken legende som nå kommer tilbake
Mange prototyper og konsepter fra ulike produsenter ser dagens lys. De fleste bygges i ett eksemplar og blir ikke noe av. Men de gir i alle fall et hint om hva de ulike produsentene ser for seg framover.
Med dette konseptet er det annerledes. Denne er, sammen med grandsphere og urbanshere, en av tre ulike konseptbiler som viser vei inn i Audi-framtiden. Slik de ser den for seg om noen år. Det kan kanskje virke litt svulstig, rart og vulgært nå. Men elementer herfra vi garantert komme i framtidens biler.
Denne bilen får sin publikumsdebut på legendariske Monterey Car Week på den like legendariske golfbanen Pebble Beach, nettopp i California 13. august i år. Det er ventet at denne bilen vil bli en av de store attraksjonene der i år. Som Broom-leser får du se den allerede her og nå.
Les også: Audis lille snobbesuksess forsvinner – blir ikke erstattet
Video: Dette er en annen Audi-nyhet som allerede er på plass, Q4 e-tron