– Hjelp – bilen min har fått «korona-ratt»
Nok en konsekvens vi ikke hadde sett for oss.
Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.
Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:
Hei Benny. Under pandemien har jeg hatt en flaske med desinfeksjon liggende i bilen. Dette har jeg brukt hver gang jeg f.eks har vært på butikken, og kommer tilbake til bilen.
Nå har skinnrattet begynt å «rynke seg» og fått følelse av sandpapir. Mistenker at dette er på grunn av at hendene ikke har vært tørre før jeg har tatt i rattet.
Finnes det noen tips for å fikse skinnet på rattet?
Benny svarer:
Heisann. Dette er kjedelig og høres ikke bra ut.
Det er slett ikke utenkelig at mye håndsprit/desinfeksjon, kan bidra til å tørke ut rattet. Vanene våre har virkelig blitt annerledes, etter at pandemien fikk skikkelig tak.
Og akkurat som vi blir tørre på hendene av håndsprit, vil også rattet bli preget av dette. Så kommer det vel også litt an på mengden og hvor mye man lar det tørke, før man berører rattet.
Her fikk pengene fra ekstrajobben bein å gå på
Uttørkingen kan nok få det til å føles ut som sandpapir. Dette vil jeg anta at du fikser ganske greit selv. Noen som driver med skinn, en salmaker, møbelbutikk eller lignende har produkter du kan bruke til dette. Først en skikkelig rens, så noe som det settes inn med, for å tilføre ny fuktighet.
Dyr fornøyelse
Én ting skal du ikke gjøre etter å ha spritet hendene...
At det har rynket seg bekymrer meg litt mer. Kanskje kan det rette seg ut ved behandlingen som jeg beskrev over, men sikker er jeg ikke.
Noen med god greie på skinn kan sikkert gi deg tips i så måte. Men i aller verste fall må nok rattet byttes. Det er ingen billig fornøyelse, uansett hva slags bil du har.
Jeg vet at på noen biler kan man få dette skinnet som en løs del også. Med mindre du er veldig fingernem selv, er dette fort vekk en salmaker-jobb å få på plass pent.
Voldsom utvikling
Apropos ratt: Jeg kan liksom ikke helt klare å slippe tanken på utviklingen som har vært her de siste tiårene. Fra tynne steinharde bakelitt-kringler, via vinyl og plast-greier, før skinnrattene begynte å gjøre sitt inntog på 80 og 90-tallet. Først som tilbehør på dyre biler.
Her fikk pengene fra ekstrajobben bein å gå på
Til nåtidens ratt, oppvarmet, med airbag, proppfulle av elektronikk og massevis av funksjoner som styres nettopp derfra. Ikke bare det – rattene har blitt en betydelig del av bilens innvendige design også. Hva et moderne, komplett ratt koster til en ny BMW eller Porsche nå vet jeg ikke, men billig er det neppe …
Ønsker deg lykke til med korona-fritt ratt!
Les også: Knut Arne ville bare følge reglene – men endte med problemer
Stort arkiv
Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen
Velkommen – og lykke til!
Les også: Går denne i stykker kan det bli veldig dyrt
Video: Vi har bare sett starten på den stor elbil-bølgen