Nylig satte italienske Lamborghini ny salgsrekord med utlevering av Urus nummer 15.000.
Nylig satte italienske Lamborghini ny salgsrekord med utlevering av Urus nummer 15.000.

Salgsrekord for million-SUV: – Mange kjøper bil med hjertet

Lamborghini Urus er tidenes mest solgte.

Tross pandemi og tidvis stengte fabrikker i fjor, leverte italienske Lamborghini tidenes rekordoverskudd i 2020.

Så langt i år fortsetter suksessen for superbil-produsenten. De selger biler som aldri før, og det er spesielt én modell som er en ekstra viktig bidragsyter.

Vi skal til super-SUVen Urus. Den ble lansert tilbake i 2018 og har siden solgt oppsiktsvekkende godt.

15.000 leveringer

Nylig satte Lamborghini en ny og historisk salgsrekord. Urus nummer 15.000 forlot nemlig fabrikken i Sant'Agata Bolognese.

Dermed skriver SUVen seg inn i historiebøkene, som tidenes mest solgte Lamborghini-modell.

Frem til nå var det Gallardo som kunne smykke seg med den tittelen, med sine 14.022 solgte eksemplarer i perioden 2003-2013.

I tillegg til suksessen med Urus, kan Lamborghini notere seg tidenes salgsrekord så langt i 2021. Under årets seks første måneder har italienerne utlevert hele 4.852 biler.

Nå stenger de en av verdens mest eksklusive bilfabrikker

Dette er Urus nummer 15.000, som nå er på vei til sin nye eier i England.
Dette er Urus nummer 15.000, som nå er på vei til sin nye eier i England.

Over 30 solgt i Norge

Hjemme i Norge er det siden lanseringen solgt rundt 30 Urus. Med norske avgifter koster SUV-en fra drøyt tre millioner kroner.

– Dette er først og fremst en stor bragd for Lamborghini – men også helt sprøtt. Egentlig er det jo en meningsløs bil. Men folk kjøper jo ofte bil med hjertet, og det er kult at det også er en del av disse på norske veier, kommenterer Brooms bilekspert, Benny Christensen, og legger til:

– Urus har virkelig truffet en nerve i sitt luksus-segmentet. Den kjører omtrent som en superbil og har samtidig de praktiske egenskapene til en SUV, avslutter Benny.

Lamborghini har aldri tjent mer penger

På innsiden kan man velge mellom en rekke ulike fargekombinasjoner.
På innsiden kan man velge mellom en rekke ulike fargekombinasjoner.

Droppet V10

Lamborghini Urus ble første gang vist som konsept under den store bilutstillingen i Beijing i 2012.

Da hadde den Lamborghinis egen V10-motor på 5,2 liter under panseret. Den motoren ble imidlertid droppet på produksjonsmodellen, blant annet på grunn av vekten.

I stedet har Lamborghini valgt å installere VW-gruppes V8-er på fire liter. I Urus yter den hele 650 hk og 850 Nm. Det tar den 2,2 tonn tunge bilen fra 0-100 km/t på 3,6 sekunder. Toppfarten er 305 km/t.

Selv om vi snakker SUV, er ikke Lamborghini redd for å dra på litt med designpennen.
Selv om vi snakker SUV, er ikke Lamborghini redd for å dra på litt med designpennen.

Best i klassen

Vi i Broom var tidlig ute med å teste Urus da den kom til Norge. Dette er noen av inntrykkene våre fra testen:

På veien merkes det imidlertid at Lamborghini har tatt grepene som trengs. Dette er utvilsomt den beste SUV-en i klassen hva gjelder kjøreegenskaper og glede. Utenom de fysiske målene, er det ingenting som får oss til å tenke på slektningene fra Tyskland.

Urus stiller helt klart i en egen klasse. Måten du kan jage beistet gjennom svingene er bare herlig, spesielt i verstingmodusen Corsa. Da jekkes bilen over i helspenn, og leverer fantastiske kjøreegenskaper tilbake. Gliset du får er nesten verdt 3 millioner i seg selv.

Les hele testen her

Med 650 hk og 850 Nm, klarer SUVen 0-100 km/t på bare 3,6 sekunder.
Med 650 hk og 850 Nm, klarer SUVen 0-100 km/t på bare 3,6 sekunder.

Her samles noen av Norges dyreste biler: