Dette er resultatet når Jaguar sine beste ingeniører nærmest får frie tøyler. XE SV Project 8 er en av verdens raskeste sedaner. Nå har Brooms Mats Brustad testet monsteret. Foto: Remi Wilberg
Dette er resultatet når Jaguar sine beste ingeniører nærmest får frie tøyler. XE SV Project 8 er en av verdens raskeste sedaner. Nå har Brooms Mats Brustad testet monsteret. Foto: Remi Wilberg

En av Norges villeste biler: – Folk applauderer når jeg kjører forbi

Vi kjører tidenes kraftigste Jaguar-modell. Les testen:

Akkurat som i en tegnefilm, bråstopper tiden i det jeg passerer Operahuset i Oslo. Folk stivner nesten av skrekk.

Ok. Det har kanskje noe med at jeg kjører en knall orange bil, med en vulgær og lite diskré karbonspoiler. Lyden fra de fire pottene spiller nok også en rolle.

Det brølende fossilmonsteret får samtlige elbiler til å krympe sammen i frykt.

Mellom girskiftene høres det seriøst ut som at eksosrørene revner. Så forbaska rå er lyden i tidenes raskeste og heftigste gateregisterte Jaguar-modell.

Dette er et rovdyr – og en bil du ikke vil krangle med. Da blir det bokstavelig talt bråk...

To i Norge

Jaguar XE SV Project 8

Pluss

  • Kjøreegenskaper
  • Motor
  • Lyd

Minus

  • Kun 300 eksemplarer
  • Dyr i drift
  • Småharry i orange med sort dekor

Pris: 2.350.000 kroner

Bilen jeg kjører heter Jaguar XE SV Project 8, og er en av de raskeste sedanene i verden.

Bakgrunnen for bilen er ganske artig. Her fikk Jaguar sine beste ingeniører nærmest frie tøyler – med mål om å lage tidenes raskeste Jaguar-modell. Koste hva det koste vil.

Det har engelskmennene også fått til. Dette er bilen som gruser konkurrentene fra både Audi, BMW og Mercedes.

XE Project 8 skal kun bygges i 300 eksemplarer. To av dem har funnet veien til Norge, og jeg har fått lov til å bli bedre kjent med det engelske fartsmonsteret.

Hvis du syns det begynner å bli litt mange BMW M3 eller Mercedes-AMG C63S på veiene, da bør du ta en nærmere titt på Jaguars alternativ. Dette er en av to biler i Norge. Bilder: Mats Brustad
Hvis du syns det begynner å bli litt mange BMW M3 eller Mercedes-AMG C63S på veiene, da bør du ta en nærmere titt på Jaguars alternativ. Dette er en av to biler i Norge. Bilder: Mats Brustad

Brannslukningsapparat og bøttestoler

Bare eksteriørdesignet i seg selv, er nok til at pulsen øker. Dette er så utagerende og frekt, at du nesten begynner å lure på om dette er lovlig å kjøre på veien.

Racing-assosiasjonene er det altså ingenting å si noe på. Åpner du førerdøren, styrkes det ytterligere. Her blir du møtt av dype bøtteseter med 4-punkts belter.

Baksetene er dessuten kastet ut, og erstattet med et veltebur og brannslukningsapparat. Praktisk? Ikke noe særlig. Men husk at du sparer 12,2 kg ved å bestille bilen uten baksetene.

Test Jaguar F-Type R: På ett område er denne råtassen helt overlegen

Karbon, bøtteseter og alcantara. Dette er det nærmeste du kommer banebil på hvite skilter fra Jaguar.
Karbon, bøtteseter og alcantara. Dette er det nærmeste du kommer banebil på hvite skilter fra Jaguar.

Garanterer minst 600 hk

Jaguar har gjort ekstremt mye med Project 8. Sammenlignet med en standard XE, er ALT byttet ut, med unntak av tak og fremdører.

Under panseret finner vi et av flere høydepunkt på bilen.

Her finner vi noe så sjeldent som en kompressormatet V8-er på fem liter. Ingeniørene har brukt omtrent alle triksene i boken, for å skremme ut flest mulig hester av den.

Jaguar lover at åtteren skal servere minimum 600 hk og 700 Nm – uansett forhold.

Sammen med en lynrask girkasse og firehjulsdrift, sørger villdyret av en motor for ekstreme ytelser. 0-100 km/t er unnagjort på bare 3,3 sekunder!

Jaguar XE SV Project 8: Denne bilen skal lages i bare 300 eksemplarer

Bøllete er bare fornavnet. Lyden fra de fire pottene er nesten i grenseland...
Bøllete er bare fornavnet. Lyden fra de fire pottene er nesten i grenseland...

Morderblikk

Én ting er å lese 600 hk og 700 Nm på papiret, noe helt annet er å oppleve dette i virkeligheten.

Bestiller du bilen med Track Pack forsvinner baksetene og du reduserer vekten med 12,2 kg.
Bestiller du bilen med Track Pack forsvinner baksetene og du reduserer vekten med 12,2 kg.

Skyvet fra motoren er ikke annet enn brutalt og responsen fra gasspedalen like så. Under skikkelige pådrag, kjenner du også hvor rått og presist girkassen smeller inn nye gir. Dette er hard core.

På toppen av det hele velter det ut et orkester av deilige lyder fra titaneksosanlegget. Sammen med AMG, mener jeg Jaguar leverer det mest særegne og høylytte lydbildet fra åtte sylindre.

Bilen jeg kjører er en 2019-modell, og det er tydelig at Jaguar har tatt rennafart i EUs nye lydkrav. Rundt om i Oslo er det nesten flaut å gi på. Noen ser på meg med morderblikk, mens de aller fleste (heldigvis) applauderer hva Jaguar har fått til her.

Gjennom dype skoger på vei hjem til Eidskog, er det antagelig ingen elg igjen. De har omkommet av lydsjokket enhver får når titaneksosen sprenger decibelskalaen. Hvis det skulle være et par elg igjen, er jeg redd de lider av kraftig tinnitus.

Test BMW M4: Ny råtass leverer varene!

Karbonvingen bidrar med opptil 122 kg ekstra marktrykk når du passerer 300 km/t.
Karbonvingen bidrar med opptil 122 kg ekstra marktrykk når du passerer 300 km/t.

Kjører imponerende godt

Det er også på de svingete landeveiene mot Eidskog, jeg virkelig får bekreftet at Jaguar har peiling på å bygge bil.

400 mm keramiske bremseskiver er standard. Dessuten er bilen utstyrt med Michelin Cup 2 dekk. Det sørger for ekstremt godt feste på tørr asfalt.
400 mm keramiske bremseskiver er standard. Dessuten er bilen utstyrt med Michelin Cup 2 dekk. Det sørger for ekstremt godt feste på tørr asfalt.

XE Project 8 sitter skremmende godt på veien. Styrefølelsen er sylskarp og akkurat passe vektet. Understellet er tøft satt opp. Det er stivt, presist og kompromissløst. Du får med andre ord ikke spesielt komfortable kjøreegenskaper med på kjøpet.

Men det gjør ingen verdens ting. Kjøregleden du får tilbake, overgår litt ekstra risting over fartshumpene.

Underveis i testperioden tenker jeg flere ganger over hvor ekstrem denne bilen egentlig er. Og med norske fartsgrenser får du sjelden eller aldri utnyttet hele potensiale. Så dette er utvilsomt et villdyr som skriker etter en tur på Rudskogen eller enda bedre, Nürburgring. Det er først der du kan begynne å pushe grensene.

Test Mercedes-AMG GLE 53: – Et kinderegg av en bil!

Toppfarten er hele 322 km/t.
Toppfarten er hele 322 km/t.

Gruser BMW og Mercedes

Etter en liten uke bak rattet i Jaguars fossile fartsmonster, er det fint lite å sette fingeren på. Velger du versjonen uten bakseter (Track Pack), mister du naturligvis litt praktiske egenskaper.

Forbruket er heller ikke spesielt mye å skryte av. Men alle bensinpengene glemmer du overraskende fort når kjøregleden omfavner deg. Kanskje du til og med glemmer prislappen for herligheten.

2019-modellen jeg kjører har rullet rundt 1.000 kilometer og er priset til 2.350.000 kroner. Det er en heftig sum for en sedan UTEN bakseter. Men når det er sagt, får du en av verdens beste og raskeste sedaner også.

XE Project 8 leverer rett og slett superbil-ytelser, og den gruser konkurrentene fra Tyskland. Både Audi RS 5, BMW M3 og Mercedes-AMG C63 S må se seg slått. Jaguaren byr på flest hestekrefter og den er raskest i både akselerasjon og toppfart.

Dessuten er det en bil som skiller seg betydelig mer ut på veien, og viktigst av alt: Den kjører imponerende bra.

Bilen er lånt av Pettersen Autoimport.

Jaguar XE SV Project 8

  • Motor: 5-liter V8 (kompressor)
  • Effekt: 600 hk / 700 Nm
  • Girkasse: 8-trinns automat
  • 0-100 km/t: 3,3 sekunder
  • Toppfart: 322 km/t
  • Vekt: 1.745 kg

Pris testbil: 2.350.000 kroner

Se flere bilder av XE SV Project 8:

Krimforfatter Tom Egeland realiserte drømmebilen. Se hele intervjuet i Broompraten: