Bekrefter: Skal selge bensin- og dieselbiler i minst 12 år til
I andre markeder skal VW tilby fossilbiler enda lenger.
I tråd med stadig strengere utslippskrav fra EU, blir bilprodusentene nødt til å eskalere den elektriske satsningen.
Samtidig jobber mange hardt for å effektivisere og kutte utslippene på dagens bensin- og dieselmotorer.
Forrige uke skrev vi i Broom at Audis toppsjef bekrefter at selskapet etter 2030 kun skal tilby helelektriske modeller.
Nå går også søstermerke og bilgigant Volkswagen ut med sitt mål: Mellom 2033 og 2035, skal selskapet stanse salget av fossilmotorer, men det gjelder kun i Europa.
Det vil med andre ord si at vi i det europeiske markedet kan kjøpe en ny VW med fossilmotor i minst 12 år til.
C02-nøytral innen 2050
Til tyske Merkur, sier Volkswagen-topp Klaus Zellmer, at utfasingen av fossilmotorer vil skje i Europa først. Så vil USA og Kina følge etter, noe senere.
– I Sør-Amerika og Afrika vil det ta mye lenger tid, fordi de politiske rammene og infrastrukturforholdene fortsatt mangler der, legger han til.
Innen 2050 skal hele Volkswagens bilflåte være CO2-nøytral.
Audi kutter fossilmotorer innen 2030
– EU fører til økt elbil-produksjon
Hjemme i Norge, er det el-SUVen ID.4 som topper VW-salget akkurat nå. Møller Mobility Group, som er importør av blant annet Volkswagen til Norge, har en klar ambisjon om ytterligere å styrke sin elektriske posisjon i årene fremover.
I første tertial i år, var 70 prosent av Møllers personbil-salg elektrisk.
– Rammebetingelsene for elektriske biler i Norge og EU er viktige premisser for Møller Mobility Group. Konsernet forventer at EUs utslippsmål fortsatt vil føre til økt produksjon av elektriske biler. Dagens avgiftssystem i Norge bidrar positivt til markedsveksten for nye og brukte elektriske biler. Vi skal fortsette å være en aktiv pådriver for at en stadig større andel av bilparken blir utslippsfri, sier konsernsjef Petter Hellman i Møller Mobility Group.
Knut hentet campingvogn – ble sjokkert over forbruket
Dette er et skikkelig VW-ikon: