At Rimac sin nyeste kreasjon blir spektakulær, er det ingen som helst tvil om. De dørene alene, er nok til å stoppe trafikken. Men prestasjonene er ikke noe å kimse av, de heller.
At Rimac sin nyeste kreasjon blir spektakulær, er det ingen som helst tvil om. De dørene alene, er nok til å stoppe trafikken. Men prestasjonene er ikke noe å kimse av, de heller.

Offisiell: Denne kommer Tesla-verstingen i forkjøpet – og blir spinnvill!

Elektrisk hyperbil med halsbrekkende akselerasjon.

Etter at Tesla slapp litt informasjon om sin kommende Roadster, har vi liksom blitt litt immune mot 0-100 km/t-tider. Riktignok var det 0-60 mph – som rundt regnet blir 0-96 km/t – som gjaldt for Roadster. Men når tiden den skal klare øvelsen på er 1,1 sekund, er det jo nesten bare til å bli svimmel av.

Likevel lar vi oss fascinere, når den kroatiske hyper-elbil-produsenten Rimac slipper de første offisielle bildene av sin nærtstående nyhet: Nevera. Passende nok er bilen du ser på bildene her oppkalt etter en storm i Middelhavet.

Som du også ser, er det spektakulære greier. Og eksklusivt. Rimac sier det kun skal produseres 150 eksemplarer – og ingen av dem skal bli like.

Ingen av dem blir noen sinker i trafikken, for å si det mildt. Vi snakker tross alt om en motor på hvert hjul, nesten 2.000 hestekrefter, et dreiemoment på 2.360 Nm – og ytelser som kan få selveste Bugatti Chiron til å miste selvtilliten...

To seter og masse skjermer. Litt luksus har Rimac sørget for på innsiden.
To seter og masse skjermer. Litt luksus har Rimac sørget for på innsiden.

Her kan du lese mer om Tesla Roadster

Dragrace-duell

Med egenvekt på drøyt 2,1 tonn, klarer nemlig denne (nesten) lydløse godbiten å sprinte fra stillestående til 100 km/t på 1,97 sekunder. Det skal ikke være mye som skiller denne og en Tesla Roadster på dragstripa!

Kvartmila, som for øvrig er distansen i et dragrace, tilbakelegges på 8,6 sekunder, påstår Rimac. De pleier å holde det de lover.

0-300 km/t skal den klare på 9,3 sekunder. Det er nesten ikke så man kan fatte det!

Alle disse tidene krever at det er ideelt underlag og én fots, rullende start. Men ikke gidd å pirke på sånt, da!

Her kan du lese mer om Rimac

Det er langt mellom biler som kan vise til kulere dører enn disse.
Det er langt mellom biler som kan vise til kulere dører enn disse.

Toppfart

For øvrig butter det ikke før speedometeret viser 412 km/t. Da koster det greit unna!

Og selv om rekkevidden ikke står i fokus på en slik bil, mener Rimac at batteripakken på hele 120 kWt, skal kunne gi en rekkevidde på 550 kilometer. Skal vi tippe at ingen noensinne prøver på det, en gang? Det blir som å sjekke hvor lang tid du kan bruke på å få daten til sengs...

Batteripakken er utviklet internt hos Rimac. Her overlates ikke noe til tilfeldighetene.

Lover at verdens dyreste SUV skal bli ladbar

Kostbar

Som du sikkert har skjønt, blir ikke dette noe bil for hvermannsen. Ryktene vil ha det til at den alt er utsolgt. Prisen er uansett drøyt 20 millioner kroner. Det er friskt.

Men da får du til gjengjeld bilen signert av toppsjef Mate Rimac.

Om noen av disse bilene kommer til Norge, vet vi ikke. Men mens du leser dette, sitter i alle fall vi med alt av fingre krysset ...

Ja, der var de dørene, igjen.
Ja, der var de dørene, igjen.

Her kan du lese mer om hvordan Rimac-eventyret startet

Video: Her møtes gutta til dragrace på flystripa på Gardermoen:

Model 3 Performance er spinnvill bil til hyggelig pris - les testen