Xpeng P7 kommer til Norge i år. Dermed blir Norge det første landet i Europa som får den spennende, elektriske nykommeren.
Xpeng P7 kommer til Norge i år. Dermed blir Norge det første landet i Europa som får den spennende, elektriske nykommeren.

Xpeng P7 kommer til Norge i år

En av de mest avanserte elbilene på markedet.

Den kinesiske elbilprodusenten XPeng har gjort seg bemerket i Norge. De har enn så lenge bare én modell – crossoveren G3. Den har allerede solgt bra, men snart får den selskap av en annen og kanskje enda mer interessant elbil: P7.

Xpeng bekrefter at Norge blir det første landet i Europa som kan tilby P7.

– Dette har vi gledet oss til lenge. P7 er en av verdens mest høyteknologiske biler, og vi tror den blir en populær bil på det norske markedet, sier Espen Strømme, daglig leder for den norske importøren Zero Emission Mobility.

For mindre enn ett år siden ble den første Xpeng-modellen, G3, lansert. Siden har også antall henvendelser om P7 vært høy fra interesserte kunder, opplyser importøren, i en pressemelding.

Priser og endelige tekniske spesifikasjoner blir tilgjengelig snart. Men det er allerede klart at de første kundene vil få bilene i løpet av 2021.

Dette må du vite om Xpeng G3

Rekkevidde og ytelser

P7 ble vist i Norge allerede i august i fjor. Den er utstyrt med siste generasjons prismatiske CATL-batteripakke på 80,9 kWt – med en klasseledende energitetthet på 170 Wt/kg.

Rekkevidden målt etter den nye og strengere WLTP-metoden er ikke klar, enda. Men basert på den gamle og ikke realistiske NEDC-testen – skal den klare over 700 kilometer på én lading.

P7 er en romslig bil, med akselavstand på nesten tre meter, blir tilgjengelig med firehjulshjulsdrift – og toppmodellen skal klare 0-100 km/t på bare 4,3 sekunder.

Vi har kjørt Xpeng – her er dommen

Linjene minner mye om Tesla Model S. Og i likhet med den amerikanske elbilprodusenten, er Xpeng-modellene teknisk avanserte biler.
Linjene minner mye om Tesla Model S. Og i likhet med den amerikanske elbilprodusenten, er Xpeng-modellene teknisk avanserte biler.

Selvkjørende

P7 er Xpengs flaggskip og er klargjort for autonom kjøring. Totalt er bilen utstyrt med 31 sensorer, hvorav 14 kameraer, 12 ultrasoniske sensorer og 5 millimeter bølge-radarer, som oppdager og fanger omgivelsene.

Den er utstyrt med Xpilot 2.5, som er merkets egen førerassistent. I likhet med G3, drives teknologien i P7 av Xpengs eget operativsystem Xmart OS.

Operativsystemet sikrer at bilen oppdaterer seg selv med nettbaserte oppdateringer (OTA) gjennom hele levetiden. P7 vil på den måten oppgraderes og bli mer selvkjørende i takt med at infrastruktur, lovverk og programvare utvikles.

Fly eller limousin? Ja takk – begge deler!

Xpeng har sitt eget operativsystem: Xmart OS, som styrer mange av funksjonene i bilen.
Xpeng har sitt eget operativsystem: Xmart OS, som styrer mange av funksjonene i bilen.

Minimalistisk

Innvendig er det minimalistisk. Bilens funksjoner kan i stor grad styres med stemmestyring som er dypt integrert med infotainment-systemet. P7 skal også være en rullende konsertopplevelse, med lydanlegg utviklet av danske Dynaudio.

18 høyttalere tilpasser lydbildet etter hvem som sitter i bilen, og innebygde høyttalere i nakkestøtten gjør at føreren kan lytte til musikk uten å forstyrre de i baksetet. De innvendige stemningslysene kan akkompagnere musikken du spiller mens du kjører, fortelles det videre.

Drivlinjen baseres på en 3-i-1-løsning der elmotorene, gir og kontrollsystem er integrert i en sentral komponent. Dette gir lavere vekt, høyere effektivitet og driftssikkerhet.

Honqui er et annen navn du kanskje bør lære deg

Det er god plass inne i bilen – blant annet takket være akselavstand på nesten tre meter.
Det er god plass inne i bilen – blant annet takket være akselavstand på nesten tre meter.

Norge viktig

Norgeslanseringen av P7 markerer en milepæl for Xpengs internasjonale satsing. Norge er første land utenfor Kina hvor bilene er tilgjengelige. I løpet av året vil selskapet etablere seg i flere land i Europa.

– Med lanseringen av P7 i Norge er vår europeiske lansering virkelig i gang. Etterspørsel har vært stor både i Norge og i resten av Europa, og vi er godt rigget til å møte etterspørselen, sier He Xiaopeng, grunnlegger og styreleder i Xpeng Motors.

Du ser kanskje hva denne bilen ligner veldig på ...

Video: Elbiler fra Kina er på full fart inn i Norge:

Tusenvis venter i spenning – nå har kjørt den nye el-Skodaen