Nei – du bør ikke bare spyle i vei

Det kan nemlig bli veldig dyrt.

Benny Christensen er Brooms bilekspert.

I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Jeg ser at motoren trenger en vask. Den er både støvete og skitten og det er lenge siden sist.

Er det bare å sette i gang med skumlegging og forsiktig bruk av høytrykkspyler. Eller ..?

I mitt tilfellet gjelder den en Mitsubishi Pajero fra 2010.

Benny svarer:

Er det ikke deilig med sommer og kunne ta en shining på bilen igjen! Det er ofte påkrevet etter en lang vinter.

Men når det gjelder motorvask er jeg litt skeptisk til høytrykksspyler generelt. Jeg har i løpet av årene sett utallige eksempler på motorvask som ikke har fått heldig utfall.

Det er jo ofte mye elektronikk i motorrommet på bilene. Noen har til og med hovedstyreenheten for innsprøytning og tenning der. Elektronikk og vann er som kjent ikke den beste kombinasjonen.

I verste fall kan det bli skrekkelig dyrt også om man, i aller verste fall, er så uheldig å ta knekken på en styreenhet, eller om bilen må på verksted for feilsøking og reparasjon etterpå. Det er heldigvis ikke ofte det går så galt – men det skjer. Vi snakker fort reparasjoner på både 20.000 og 30.000 kroner.

Levetiden til elbil-batteriene er fortsatt en stor usikkerhet for mange

Hageslangen er det tryggeste

Ofte er det vann og fuktighet i en kontakt som skaper problemer, men det kan være ille nok å finne ut av det, selv om det er en bagatell ...

Det skal også i rettferdighetens navn også sies at ikke alle biler er like vare på dette med motorvask. Slik som din Mitsubishi Pajere, som jeg regner med har dieselmotor. Der har man ikke tenningsanlegg og eliminerer dermed en betydelig feilkilde.

Min anbefaling er likevel å dekke til utsatte komponenter etter beste evne med plast. Spray på avfetting / såpe, vask med svamp / børste og skyll med rikelig med vann.

Jeg skal ikke fraråde bruk av høytrykksspyler helt, for som regel går det greit om man ikke bruker for høyt trykk og unngår å spyle på elektriske komponenter. Det siste er oftere lettere sagt enn gjort. Man skal vite litt hva man driver med, så det er altså ikke bare å spyle i vei...

Ønsker deg lykke til med ren og pen motor.

Les også: BMW spøkte med det – Lada bare gjorde det

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene i Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Les også: Bilpleieren skulle bare levere tilbake Ferrarien – så skjedde dette

Video: Slik er Volvos nyeste elbil