Volkswagen oppdaterer sin Polo, som blir en av de mest avanserte bilene i klassen.
Volkswagen oppdaterer sin Polo, som blir en av de mest avanserte bilene i klassen.

Blir den første selvkjørende bilen i klassen

VW flytter grenser med nye Polo.

Det er ikke så veldig mange år siden Volkswagen Polo var en bestselger i Norge. Men så kom elektrifiserings-bølgen med elbiler og ladbare hybrider.

Polo har måttet «nøye seg» med bensin- og dieselmotorer. Dermed har den også fått det stadig tøffere i konkurransen her hjemme.

Men i mange andre europeiske land er Polo fortsatt en storselger. Nå videreutvikles denne modellen: Design, teknologi og spesifikasjoner får en gjennomgripende oppdatering, synlig både foran og bak på bilen.

Blant annet gir ny lysteknologi en tydelig signatur i mørket.

Omfattende utstyrspakke

Her er noen punkter rundt det som har skjedd med Polo:

  • Nye LED-lykter foran og bak, «IQ.LIGHT LED Matrix»-frontlykter blir standard i Norge.
  • «Digital Cockpit» blir standard, infotainmentssystem som om ønskelig alltid er online.
  • I Norge vil nye Polo bli tilgjengelig med en omfattende utstyrspakke, som blant annet omfatter adaptiv cruisekontroll og automatgir.

Ganske vanlig Volkswagen – men denne er sjelden!

Mye har skjedd siden Polo debuterte i 1975. Da var den en enkel og primitiv småbil, det er den absolutt ikke lenger.
Mye har skjedd siden Polo debuterte i 1975. Da var den en enkel og primitiv småbil, det er den absolutt ikke lenger.

Siste generasjon infotainment

Ifølge Volkswagen har Polo hentet inspirasjon både fra ID.-modellene og nye Golf. Disse modellene er de første fra Volkswagen som har en gjennomgående LED-stripe foran.

Innvendig får nå Polo «Digital Cockpit» som standard, et nytt multifunksjonsratt, og den nyeste generasjonen infotainmentssystem, som om ønskelig alltid er online.

Systemet har innebygget eSIM, og mulighet for trådløs «App-Connect». Klimainnstillingene styres fra touchskjermen, slik som i de større modellene.

USA-importert Porsche er ingen vinner på bruktmarkedet

Høy digitalfaktor innvendig i Polo, den får nå mye av det samme utstyret som de større og dyrere VW-modellene.
Høy digitalfaktor innvendig i Polo, den får nå mye av det samme utstyret som de større og dyrere VW-modellene.

Autonom opp til 210 km/t

«Lane Assist» blir standard i nye Polo, mens «IQ.DRIVE Travel Assist» blir tilgjengelig som ekstrautstyr. For første gang får en bil som regnes som en del av småbilklassen dermed utstyr for delvis autonom kjøring , slik som VWs større modeller.

Når bilen er utstyrt med begge disse systemene, vil den adaptive cruisekontrollen arbeide sammen med filskiftassistenten, og tillate delvis autonom kjøring i hastigheter fra stillestående og opptil 210 km/t. Touchsensitive flater på rattet registrerer berøringer fra føreren, slik at EU-kravene til selvkjøring på andre nivå oppfylles.

Polo vil ha nødbremsfuksjoner, også for bykjøring. Systemet kan utvides med «Side Assist».

Den passive sikkerheten økes med en ny senter-airbag mellom forsetene.

Unik direktørbil med verditap på én million

Salgsmessig er nok løpet langt på vei kjørt for Polo i Norge, men ny modell kan kanskje friste endel kjøpere som ikke vil ha elbil.
Salgsmessig er nok løpet langt på vei kjørt for Polo i Norge, men ny modell kan kanskje friste endel kjøpere som ikke vil ha elbil.

Mer enn 18 millioner biler

I Norge vil nye Polo lanseres som en spesielt tilpasset modell: Polo Style 95 TSI DSG. Utstyrsversjonen Style erstatter dagens Highline, og vil ha et svært omfattende utstyrsnivå:

Nye Polo laseres i september. Forhåndssalget starter i løpet av sommeren, så langt er ikke norske priser klare.

PS: Polo har vært en knallsuksess for Volkswagen siden den debuterte i 1975. Mer enn 18 millioner eksemplarer er solgt siden den gang. Dermed er dette også en av verdens mest suksessrike småbiler.

Matcher både større og dyrere biler - les testen vår av Polo her:

Video: Her er første krasjtest av nye VW ID.4