Her er helt nye BMW M3 Competition Sedan – som nå blir tilgjengelig med M xDrive firehjulsdrift. Det blir også coupe-utgaven, M4 Competition.
Her er helt nye BMW M3 Competition Sedan – som nå blir tilgjengelig med M xDrive firehjulsdrift. Det blir også coupe-utgaven, M4 Competition.

Viktig nyhet: Her får du det beste fra to verdener

Dette har BMW aldri gjort før. Her er prisene.

Det er nå 35 år siden første generasjon av BMW M3 ble lansert. Siden den tid har det skjedd mye med modellen. Men hovedingrediensene har alltid være de samme: Stor motor, bakhjulsdrift og mye kjøreglede.

Men i år lanseres en helt ny generasjon BMW M3 Sedan og BMW M4 Coupé. Og nå får nykommerne et nytt triks i ermet: M xDrive. Oversatt fra BMW-språk betyr dette firehjulsdrift - med mulighet til å velge ren bakhjulsdrift, om du ønsker det.

Det beste fra to verdener, er det nok noen som vil hevde. Både ren kjøreglede, som du får med bakhjulsdrift – og økt framkommelighet og trygghet med firehjulsdrift.

I Norge betyr det også at M3 og M4 blir lettere å ha som helårsbil.

Topp 5: Dette velger nordmenn når vi skal ha bruktbil

To nye modeller

Den helt nye generasjonen M3 Sedan, M3 Competition Sedan, M4 Coupé og M4 Competition Coupé har nettopp fått norsk asfalt under hjulene.

Firehjulsdriftssystemet M xDrive ble først introdusert i siste generasjon BMW M5. Under normal kjøring føres kreftene til bakhjulene, i typisk M-manér. Når det ikke er mulig å få flere krefter ned i bakken gjennom bakhjulene, og behovet for mer grep melder seg, kobles forhjulene sømløst inn gjennom en overføringskasse koblet til girkassen med egen aksling til forhjulene.

Dette er to av de heftigste bilene du kan kjøpe

Fronten på de to bilene er lik - men den blå har to dører og heter M4, mens den grå M3-en er en firedørs sedan.
Fronten på de to bilene er lik - men den blå har to dører og heter M4, mens den grå M3-en er en firedørs sedan.

Betydelig raskere

Under panseret i begge modellene finner vi den turtallsvillige rekkesekseren hvor nåla ikke når det røde feltet i turtelleren før 7.200 omdreininger.

Med 510 hk og et dreiemoment på 650 Nm, gjøres sprinten fra 0-100 km/t unna på 3,5 sekunder for begge modellene med M xDrive. Det er 0,4 sekunder raskere enn ekvivalentene med bakhjulsdrift.

Kombinert med 8-trinns M Steptronic automatgirkassen, gir det nye M xDrive firehjulsdriftssystemet føreren muligheter for mye kjøreglede, ikke bare på banen, men også under daglig kjøring med varierende kjøreforhold, skriver BMW i en pressemelding.

Systemet kan konfigureres på en rekke individuelle måter og puristene kan nyte egenskapene til den klassiske bakhjulsdriften ved enkelt å deaktivere firehjulsdriften.

BMWs råeste – enkelt og greit!

– Til hverdags og fest

Toppfarten er begrenset til 250 km/t, men kan om ønskelig løftes til 290 km/t med M Driver's Package. Da får man også med en kupong for kjøretrening med BMW Driving Experience.

– Med M xDrive firehjulsdrift utvider vi noe av bruksmønsteret for norske kjøreforhold. La oss kalle det firehjulsdrift til hverdags og bakhjulsdrift til fest, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Til hverdags er det greit å notere seg at bagasjerommet i BMW M3 Sedan byr på 480 liter, mens bagasjerommet i BMW M4 Coupé rommer 440 liter. I tillegg kan man laste 75 kilo på taket.

Noen bilkjøp kan være som å kaste tusenlappene ut vinduet

Med M xDrive firehjulsdrift, klarer BMW M4 og M3 0-100 km/t på bare 3,5 sekunder.
Med M xDrive firehjulsdrift, klarer BMW M4 og M3 0-100 km/t på bare 3,5 sekunder. Foto: Uwe Fischer

Prisene

For de mer spesielle anledningene, som en dag med banekjøring, inneholder betjeningssystemet en rekke nye funksjoner som bidrar til å løfte kjøreopplevelsen ytterligere. Med den nye M Traction Control, kan DSC-systemet gjennom ti trinn justeres til sjåførens personlige preferanser og behov.

Med M Drift Analyzer, registreres og vurderes kjøringen med egen statistikk for svingmanøvere.

De to nye modellene lanseres i juli. Norske forhandlere åpner for bestilling om kort tid. Prisestimatene er som følger:

M3 Competition Sedan med M xDrive: kr. 1.233.500 (eks. levering)

M4 Competition Coupé med M xDrive: kr. 1.287.100 (eks. levering)

Noen ganger er de morsomste bilene de dyreste å eie

BroomPodden: Broom-Vegard har kjøpt seg ny bruktbil, vi snakker også om bruktbiler fra helvete, nye testbiler og mye mer:

Video: Grundig lei av korona – kjøpte BMW M4!

Brukt BMW M30: Det eksploderte og folk bød som gale