Det som kommer ut av eksosrøret her kan faktisk drikkes

Dette bør du nok ikke prøve på din bil. Se video:

Elbil er det som gjelder i Norge, akkurat nå. Men det er ikke sikkert at det alene vil regjere i framtiden. Noen bilprodusenter er overbevist om at biler som går på hydrogengass er et godt alternativ.

Det er nemlig noen klare fordeler med dette: Bedre rekkevidde, ikke følsom for kalde temperaturer og det tar langt mindre tid å fylle hydrogentanken, enn det tar å lade batteriet på en elbil.

Så er det også noen utfordringer. Den største akkurat nå, er den manglende infrastrukturen med tanke på hydrogenstasjoner.

Etter en eksplosjon i 2019 er det i skrivende stund bare to steder du får gjort det: En i Oslo – og en som tilhører ASKO i Trondheim. Ikke akkurat noe å belage seg på for folk flest.

Mener dette er mye smartere enn vanlig elbil

Det er ikke mange biler på markedet, der det eneste utslippet er vann!
Det er ikke mange biler på markedet, der det eneste utslippet er vann!

Storsatsning

Toyota jobber imidlertid sammen med Everfuel for å løse akkurat dette. I løpet av de kommende to årene skal det på plass 13-15 nye stasjoner. Det skal dekke opp store deler av de viktigste strekningene mellom de store byene i Sør-Norge.

Planen er også å få en flåte med Toyota Mirai-taxier i Oslo. Med god rekkevidde og korte opphold på hydrogenstasjonene, er disse bilene i utgangspunktet godt egnet til dette. To nye hydrogenstasjoner i hovedstaden skal være på plass innen høsten.

Akkurat som elbiler, får hydrogenbiler fritak for moms og avgifter. De kan også kjøre i kollektivfeltet.

Ved det ene bakhjulet er det plassert et god gammeldags eksosrør – bare at det på Mirai slipper ut vann. Brooms redaksjonssjef, Vegard Møller Johnsen, sikret seg litt av det.
Ved det ene bakhjulet er det plassert et god gammeldags eksosrør – bare at det på Mirai slipper ut vann. Brooms redaksjonssjef, Vegard Møller Johnsen, sikret seg litt av det.

Det smalt på hydrogenstasjonen, da fikk norske eiere et stort problem

Koster å fylle tanken

Men det koster mer å fylle tanken, enn å lade batteriet. Full tank i Mirai, som gir rekkevidde på opptil 650 kilometer, koster rundt 550 kroner.

Forskjellen fra diesel og bensinbiler, er naturligvis at det eneste utslippet i hydrogenbiler er vann.

Brooms redaksjonssjef, Vegard Møller Johnsen, ble utfordret av Desta Marie Beeder i God Morgen, Norge på TV 2 , til å drikke vannet som kommer ut av eksosrøret til Mirai. Se hvordan det går i videoen øverst i denne artikkelen.

Vår første test av Toyota Mirai her

Video: Dette kan være starten på et bileventyr:

Det er en grunn til at flere og flere punkterer