Voldsom respons: – Aldri fått flere ordre på én dag

Nye iX ligger an til å bli en stor suksess.

BMW har akkurat åpnet opp for ordre på sin nye el-SUV, iX. Og nordmenn var ikke sene om å respondere. Her ligger det an til storsalg.
BMW har akkurat åpnet opp for ordre på sin nye el-SUV, iX. Og nordmenn var ikke sene om å respondere. Her ligger det an til storsalg.
BMW har akkurat åpnet opp for ordre på sin nye el-SUV, iX. Og nordmenn var ikke sene om å respondere. Her ligger det an til storsalg.
BMW har akkurat åpnet opp for ordre på sin nye el-SUV, iX. Og nordmenn var ikke sene om å respondere. Her ligger det an til storsalg.

Denne uken slapp BMW prisen på den elektriske SUVen iX. Den kommer i to varianter: iX xDrive40 og iX xDrive50. De har samme karosseri og er like store. Vi snakker voksen familie-SUV med romslig plass.

Forskjellen er størrelsen på batteripakken og effekten på elmotorene. xDrive40 har rekkevidde på over 400 kilometer og rundt 300 hk. xDrive50 skal ha en rekkevidde på mer enn 600 kilometer – og får over 500 hk.

Startprisene er henholdsvis 649.000 kroner og 799.000 kroner – mens godt utstyrte "Fully Charged"-kampanjemodeller kommer på 795.000 og 935.000 kroner.

Her finner du mye mer informasjon om – og masse bilder av – BMW iX

Rekordhøy ordreinngang

BMW har fra før to elbiler på markedet: Kompaktbilen i3 og SUVen iX3. Sistnevnte bygger på en populær bil i Norge: X3. Men som elbil får du den kun med bakhjulsdrift – og ikke 4x4.

BMW er ikke redde for å provosere med designet sitt. Særlig fronten på iX er det mange og sterke meninger om.
BMW er ikke redde for å provosere med designet sitt. Særlig fronten på iX er det mange og sterke meninger om.

Det løser seg med iX. Begge varianter av denne leveres med xDrive firehjulsdrift.

Oppskriften med en fullvoksen SUV, firehjulsdrift og elektrisk drivlinje, virker å treffe norske bilkjøpere godt.

Klikk her for å høre BroomPodden episode 3 – der vi blant annet snakker om BMW iX

Vi får opplyst fra BMW Norge at man aldri har fått inn flere ordre på én dag. De har droppet reservasjoner denne gangen, så dette er i utgangspunktet kunder som skal kjøpe bilen.

Det nøyaktige antallet vil ikke BMW dele med offentligheten. Men mye tyder på at vi vil få se svært mange eksemplarer av iX på norske veier.

Her er BMWs kommende el-SUV på testtur i varmere strøk

Levering til kunder

– Det gjenstår selvsagt for mange å både se og etter hvert prøve bilen. Vi ønsker å gi mange muligheten til å se BMW iX «i levende live» før sommeren slår ut i full blomst. Men det er krevende å planlegge dette med den pågående smittevern-situasjonen, uttaler informasjonsdirektør i BMW Norge, Marius Tegneby.

Nøyaktig når bilene blir levert til kunder, er det for tidlig å si noe sikkert om. Men ifølge opplysninger vi har fått, vil de første bilene komme på norske skilter og veier mot slutten av året.

Her er startpriser - og pris på den godt utstyrte modellen BMW kaller 'Fully charged edition'.
Her er startpriser - og pris på den godt utstyrte modellen BMW kaller "Fully charged edition".

Mener nordmenn roter bort to milliarder kroner – hvert år!

Mange velger iX Fully Charged

Fordelingen så langt tyder på at svært mange velger kampanjemodellene Fully Charged. Noen legger også på enda litt mer utstyr.

– Foreløpig er det en god miks mellom xDrive40 og xDrive50 – med en liten overvekt av sistnevnte, fortsetter Tegneby.

Vi har hatt besøk av Tegneby i vår podcast: Broompodden, der vi blant annet snakket om både de nye M-bilene og el-SUVen iX. Hør den her:

Slik kommer du lengre med elbilen i vinter

Video: Broom-gutta har plukket ut tre biler du kan gjøre gode kjøp på:

Her testes norsk elbil-favoritt – får en viktig nyhet