Slik kuppet de en av verdens dyreste reklamefilmer
Stuntet fra den norske Ford-importøren går viralt.
– Det startet med at vi fikk flere henvendelser fra Ford-sjefer, både i Europa og USA. De lurte på hvordan vi i Norge reagerte på de nå så berømte reklamefilmene Will Ferrell har laget for General Motors. Vi svarte som sant er at vi nordmenn tar dette med en stor dose humor. Men så kom idéen. Burde vi ikke gjøre noe for å svare? Og da gikk det fort, forteller Anne Sønsteby som er informasjonsdirektør for Ford i Norge.
I USA er General Motors (GM) og Ford erkerivaler. Hva passer vel da bedre enn at Ford i Norge tar til motmæle mot GM-reklamene?
– We love you Norway
– Vi skulle egentlig ha et jobbmøte om noe helt annet på torsdag. Men det ble til idédrodling i stedet. Vi bestemte oss for å lage en kjapp filmsnutt og da måtte vår nye, helektriske Mustang Mach-E naturligvis være med. Vi klarte å hanke inn tre biler, så laget vi videoen og banket den ut på Twitter, forteller Sønsteby.
Deretter gikk det fort. Fords toppsjef Jim Farley re-twitret selv videoen (og erklærte: "We love you Norway") og den spredte seg som ild i tørt gress. I skrivende stund har den blitt sett over 164.000 ganger. Og det blir garantert mer!
Fyrer løs mot Norge i USAs viktigste TV-reklame
Vil bli elektrisk bestselger
– Vi synes jo også det er stas av storavisen Detroit Free Press i USA har plukket opp saken. "Ford brilliantly steals spotlight from GM Super Bowl ad" er overskriften hos dem. De synes tydeligvis det er litt moro at importøren i lille Norge har kastet seg rundt og svart på Super Bowl-videoene, sier Sønsteby.
Detroit Free Press gjør også et poeng ut av at General Motors bruker Norge og elbilenes standing i vårt marked i sin reklame, men at de selv ikke tilbyr en eneste elbil i Norge eller Europa.
Samtidig er Ford er godt i gang med salget av sin elektriske Mustang Mach-E som kommer til å bli en bestselger i Norge i år.
Her bestiller han 328 millioner vegetar-pizzaer
Massiv PR – nesten gratis
Hva GMs reklamekampanje har kostet så langt, er ikke kjent. Men under selve Super Bowl lå prisen for en 30-sekunders reklame i fjor på rundt 5,6 millioner dollar, eller like i underkant av 50 millioner kroner.
Og det er bare for selve visningen. Så kommer produksjon og solide skuespiller-honorarer i tillegg.
Mens den norske importøren nå altså har skaffet Ford massiv PR, så godt som gratis...
Lurer du på noe om Mustang Mach-E? Her får du svar!
Video: Her møter vi Mustang Mach-E for første gang