Kraftig nedgang for Volkswagen – dette svarer importøren
ID.3 er ute av topp 20-listen.
Volkswagen har ligget på salgstoppen i nybil-salget i Norge i en mannsalder.
I fjor var intet unntak. Volkswagen toppet listene med drøyt 19.000 solgte biler. Den nye elbilen ID.3 var en god bidragsyter, med rett over 7.700 utleveringer på få måneder.
Men nå har bildet endret seg drastisk. Volkswagen-importøren i Norge forklarer tallene med at de ferdigproduserte bilene nå er blitt utlevert, og at man venter på nye leveranser av biler som ble satt i produksjon senere. Her er det naturligvis også viktig å huske at det kan ta tid mellom kontraktsinngåelse - til en bil blir utlevert og registrert.
I årets første måned faller utleveringene av Volkswagen-biler med hele 46 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor.
Det viser ferske tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).
Bråstopp for ID.3
Nye ID.3 går fra topplasseringen i 2020 – til å ikke være synlig på topp 20-listen over nybilsalget i januar i år.
Topp 10 bilmerker, januar 2021:
- Toyota
- BMW
- Volvo
- Audi
- Peugeot
- Mercedes-Benz
- Volkswagen
- Polestar
- Kia
- Nissan
At Volkswagen ikke har en eneste modell på denne listen, har knapt skjedd tidligere i historien.
For øvrig viser tallene fra OFV, at Volkswagen sitt samlede antall utleverte biler i januar er på 537.
Dermed er Volkswagen helt nede på en syvendeplass på registeringsstatistikken.
Nordmenn har aldri kjøpt flere. Og nei: Det er ikke elbil
Overgangsfase
Det er ingen hemmelighet at det har oppstått en del problemer og barnesykdommer med ID.3.
En rekke kunder har meldt om feil. Disse knyttes i all hovedsak til bilens software. Her vil en større oppdatering trolig løse utfordringene.
Til Motor.no, forklarer den norske Volkswagen-importøren de svake tallene i januar med at lanseringsmodellen av ID.3 nærmer seg sluttsolgt.
– Vi er nå midt i en overgang til mer ferdigspesifiserte modeller av ID.3, som er forventet å bli levert i månedene som kommer, ikke minst ID.3 med mindre batteripakke som har hatt en god mottakelse, sier Anita Svanes, kommunikasjonssjef i Volkswagen, til Motor.
Hun legger til at Volkswagen Norge fikk tildelt et solid volum av de ulike versjonene av ID.3 1ST i fjor. Disse ble solgt raskt og i et stort antall på tampen av 2020.
Tesla ikke på topp 20
Det er for øvrig ikke uvanlig at registreringstallene for januar kan avvike til dels mye fra resten av året. Noen bilmerker har hatt stort fokus på å registrere flest mulig biler før årsskiftet, og tar dermed et "hvileskjær" i januar.
Leveringssituasjonen av biler kan også spille inn her. Tesla er for eksempel ikke engang inne blant de 20 mest solgte bilmerkene i januar. Det er faktisk ikke uvanlig. Tesla har nemlig tradisjon for å levere ut de aller fleste bilene sine i Norge siste måned av hvert kvartal. Dermed kan vi nok også forvente oss at det er stille i februar, før en ny topp kommer i mars.
Topp 20 bilmodeller, januar 2021
# | Merke | Modell | Antall |
1 | Toyota | RAV4 | 812 |
2 | Audi | e-tron | 734 |
3 | Volvo | XC40 | 528 |
4 | Peugeot | 2008/e-2008 | 498 |
5 | Mercedes-Benz | EQC | 467 |
6 | Polestar | 2 | 443 |
7 | Nissan | Leaf | 334 |
8 | BMW | X1 | 291 |
9 | Volvo | XC60 | 285 |
10 | Kia | Niro/e-Niro | 281 |
11 | MG | ZS EV | 273 |
12 | BMW | X3 | 195 |
13 | Mazda | MX-30 | 182 |
14 | Toyota | Yaris | 165 |
15 | Toyota | Corolla | 164 |
16 | Peugeot | 208/e-208 | 168 |
17 | BMW | i3 | 159 |
18 | Hyundai | Kona Electric | 152 |
19 | BMW | X2 | 147 |
20 | Mitsubishi | Outlander PHEV | 134 |
Disse elbilene har flest barnesykdommer: