Utgangspunktet vekker stor oppsikt i seg selv. Men slik ser det ut når det tyske tuning- og stylingfirmaet Manhart lanserer sin versjon av Toyota Supra.
Utgangspunktet vekker stor oppsikt i seg selv. Men slik ser det ut når det tyske tuning- og stylingfirmaet Manhart lanserer sin versjon av Toyota Supra.

Slik løfter de toppmodellen til nye høyder

Toyota Supra får over 500 hestekrefter.

Toyota har fått mye oppmerksomhet etter at toppmodellen Supra gjorde comeback i fjor.

Dette er utvilsomt en viktig imagebygger for selskapet. Derfor har ikke Toyota spart særlig på kruttet i designstudio.

Femte generasjon Supra er en bil som virkelig vekker oppsikt. Mange elsker den nye designretningen, mens andre syns det blir i overkant dristig.

En rullende julekule

«For mye design» er åpenbart ikke en problemestilling hos det tyske tuning-selskapet Manhart. Det bekrefter deres versjon, som de har kalt Toyota Supra GR 550.

Her er det lagt til flere nye designelementer, som ny frontspoiler og sideskjørt. Dessuten er hele bilen foliert i gull. Her snakker vi nesten om en rullende julekule på veien.

For å tydeliggjøre linjeføringene på bilen, finner vi også sorte fartsstriper og røde kontrastlinjer rundt om.

Test Toyota Supra: Får folk til å sperre opp øynene

Manhart har montert et nytt og lavere demper-oppsett på bilen, for å spisse kjøreegenskapene.
Manhart har montert et nytt og lavere demper-oppsett på bilen, for å spisse kjøreegenskapene.

Over 500 hestekrefter

Den viktigste endringen finner vi imidlertid i hjertet av bilen. Her er nemlig rekkeseks-motoren tunet betydelig. Originalt yter 3-literen (som er levert av BMW) 340 hk i Supra.

Motoren tilhører egentlig BMW. Her yter den 550 hk.
Motoren tilhører egentlig BMW. Her yter den 550 hk.

Manhart sin versjon leverer derimot hele 550 hk og 770 Nm. Det er altså en effektøkning på 210 hk, mens dreiemomentet har økt med 270 Nm.

Det er kort oppsummert en ny og større turbo, elektronisk mapping og nytt eksosanlegg som bidrar til den solide effektøkningen.

Hva 0-100-tiden blir på nye Supra GR 550 er ikke kjent. Men at bilen blir merkbart raskere, bør det ikke være noen tvil om. Originalt klarer Supra med 340 hestekrefters-motoren 0-100 km/t på 4,3 sekunder.

Kristoffer kostet på Supraen sin over 500.000 kroner

Se flere bilder av Supra GR 550:

Her kan du bli med på test i nye Supra på selveste Le Mans: