Ut med diesel og inn med elektriske varebiler: Det er det som gjelder hos Posten i Norge nå.
Ut med diesel og inn med elektriske varebiler: Det er det som gjelder hos Posten i Norge nå.

Norges største bestilling: De har kjøpt 70 av denne

Posten er midt i et grønt skifte.

Veldig mye handler nå om elbiler her til lands. Ingen kjøper flere elektriske biler i forhold til folketallet, enn det vi nordmenn gjør.

Her snakker vi personbiler. For varebiler har det gått langt tregere i få i gang det elektriske skiftet.

Fra flere hold har det blitt pekt på at det er uheldig. Særlig i større byer vil det ha stor betydning å få mer av transporten over på elektriske varebiler.

Der private i mange tilfeller kan benytte offentlig transport (eller gå/sykle), finnes det knapt alternativer for varelevering eller for håndverkere som jobber i storbyene. Da må det brukes bil.

Norges største bestilling

Salget av elektriske varebiler er enn så lenge lavt, men nå begynner ting å skje også her. Posten er en av dem som leder an.

Nå er det kjent at de står bak Norges største bestilling av elektriske varebiler. De har nemlig gått til anskaffelse av 70 nye elektriske Maxus varebiler som vil komme i tiden fram til jul.

Sammen med fire nye VW e-Craft varebiler, betyr det at Postens andel av el-varebiler øker fra 10 til 25 prosent.

Her kommer et helt nytt bilmerke til Norge

Dette blir et vanlig syn flere steder i landet, allerede før jul. Posten har kjøpt hele 70 nye og elektriske varebiler fra Maxus.
Dette blir et vanlig syn flere steder i landet, allerede før jul. Posten har kjøpt hele 70 nye og elektriske varebiler fra Maxus.

Bytter ut diesel med strøm

Posten Norge var først i Norge med å teste ut den kinesiske varebilen Maxus.

Resultatet var så positivt at selskapet i fjor anskaffet 22 biler til. Nå økes antallet altså vesentlig.

- Innen 2025 skal Posten Norge bare bruke fornybare energikilder i alle bygg og kjøretøy. Å skifte ut dieseldrevne varebiler med elektriske kjøretøy flytter oss store steg nærmere det målet, og vårt arbeid for utslippsfri pakkelevering i de store byene, sier pressesjef Kenneth Pettersen i Posten Norge, i en pressemelding.

De som kjøper denne kan få 50.000 kroner i støtte

Nissan har vært tidlig ute med elbil, også som varebil. Deres e-NV200 (til høyre) er en pionér på dette området.
Nissan har vært tidlig ute med elbil, også som varebil. Deres e-NV200 (til høyre) er en pionér på dette området. Foto: Truls Aagedal / TV 2

Flest skal til Oslo

Beregninger viser at de nye elektriske varebilene vil gi rundt 400 tonn mindre utslipp av CO2 i året.

Oslo får flest nye Maxus med 20, tett fulgt av Bergen som får 17.

Andre byer og tettsteder der den røde el-varebilen blir å se er Fredrikstad, Drammen Stavanger, Trondheim, Ålesund og Verdal.

Elektrisk pickup – og den bygges i Norge!

Video: En ekte billegende blir nå elektrisk