Inspirert av sol, sommer og surfekultur ble det bygget noen få Volvo Joker i Danmark. Det store suksessen uteble imidlertid.
Inspirert av sol, sommer og surfekultur ble det bygget noen få Volvo Joker i Danmark. Det store suksessen uteble imidlertid.

Slik så det ut da danskene skulle bygge bil...

Det gikk ikke så veldig bra.

Våre danske venner på den forblåste sandbanken lengst sør i Skagerak er ikke akkurat kjent for sin bilproduksjon. Men de har nå allikevel gjort flere forsøk opp gjennom årene.

Et av forsøkene er bilen som du ser på disse bildene. Det er en Volvo Joker fra 1972.

Mannen bak Volvo Joker var den kjente, danske bilprofilen Ole Sommer.

Inspirasjonen kom fra amerikanske Beach Buggys og surfekulturen i California. Det ser man for så vidt på reklamebildet over. Selv om det er tatt i dansk sanddyne, er det lett å se hvor ideen er hentet fra.

Volvo-modellene på 70-tallet var ikke akkurat kjent for utpreget aerodynamisk form. Danskenes Volvo var – om mulig – enda verre.

Man kan vel si at designet er særpreget – uten å ta i. Tankene går til danske bindingsverkshus.
Man kan vel si at designet er særpreget – uten å ta i. Tankene går til danske bindingsverkshus.

Basert på 140-serien

Den ser nesten ut som en krysning mellom en gammel Jeep og et dansk bindingsverkshus.

Bilen er bygget på en sinnrik galvanisert rørkonstruksjon og kledt med glassfiberpaneler.

Volvo Joker baserer seg rent teknisk på 140-serien fra samme tid. Det vil si at motoren er den velkjente B20 på 2 liter og 82 hk. Resten av drivverket kommer også herfra.

Men bakakselen er på denne opphengt i bladfjærer – og ikke spiralfjærer, slik som på originalen. Danskene gikk dermed for en noe mer primitiv, men sikkert enklere og billigere løsning.

Forstilling og styring er hentet fra Volvos 140-serie. Den observante har nok også allerede kjent igjen arrangementet med hoved- og parklysene som er direkte overflyttet fra 140-serien også.

Dette var drømmebil for mange på 60-tallet

Bilen er virkelig uvanlig, og det finnes knapt bilder av den. Dette bildet viser mer en halvparten av de som ble produsert.
Bilen er virkelig uvanlig, og det finnes knapt bilder av den. Dette bildet viser mer en halvparten av de som ble produsert.

Uvanlig

Disse bilene slapp de strenge, danske engangsavgiftene. Uvisst av hvilken grunn, men allikevel kostet de det samme som en alminnelig Volvo 145 Herregårdsvogn som nye. Det vil si rundt 35.000 kroner i 1972/73.

Kun syv av disse rare bilene ble bygget. Alle var gule. Hvor mange som fortsatt finnes, vet ingen. Å si at dette er sjelden kost er ikke å ta hardt i. Men noen finnes i alle fall fortsatt bevart i hjemlandet Danmark.

Den offisielle grunnen for nedleggelsen av prosjektet er oljekrisen.

Man kan dermed trygt fastslå at den rare, firkantede bilen er en skikkelig kuriositet!

Send SMS med Volvo20 til 2205 og få bladet rett i postkassen.
Send SMS med Volvo20 til 2205 og få bladet rett i postkassen.

Nå smeller det for 30 millioner – hver dag

Vil du lese mer om klassisk Volvo?

Da bør du bestille vårt magasin VolvoKlassiker! Det byr på 100 sider om kun én ting: Nemlig klassisk Volvo. Fra starten i 1927, og helt opp til 2000-tallet. Reportasjer, intervjuer, bildeserier, småstoff og kuriosa.

Bestill via SMS

Du sender VOLVO20 til 2205. Det koster 99 kroner,+ 15 kroner i porto og belastes telefonregningen. Du får du det rett hjem i postkassen i løpet av noen dager.

Les også: Volvoen ble slaktet da den kom – men den ble en suksess

Video: Bli med på besøk i garasjen til Broom-Benny