I USA er det svært populært med pickup. Derfor er det kanskje ikke overraskende at det er nettopp her man går i bresjen for å elektrifisere også denne biltypen. Tesla er alt i gang. Men kanskje kommer en annen amerikansk elbilprodusenten, nemlig Rivian, Elon Musk i forkjøpet ...
I USA er det svært populært med pickup. Derfor er det kanskje ikke overraskende at det er nettopp her man går i bresjen for å elektrifisere også denne biltypen. Tesla er alt i gang. Men kanskje kommer en annen amerikansk elbilprodusenten, nemlig Rivian, Elon Musk i forkjøpet ...

Kan bety gjennombrudd i Norge – her er prisene

Spennende, elektrisk nyhet kommer til Norge.

Pickup er minst like amerikansk som hamburger, fribryting og Babe Ruth. Det er også noe av forklaringene på hvorfor Ford F-150 er en av verdens mest solgte biler.

"Alle" skal ha en pickup i USA. Og det bor som kjent mange mennesker der borte, på andre siden av dammen.

I Norge har vi på langt nær omfavnet biltypen like varmt. Noe av forklaringen er norske avgifter, som har gjort at disse bilene ofte blir kostbare. I alle fall om du ønsker bakseter.

Pickup i Norge er derfor mer eller mindre synonymt med grønne skilter – altså varebil – med kun to seter.

Men hva om det kom en elektrisk pickup? Da Tesla viste sin Cybertruck, var det stor interesse her hjemme. Etter hvert ble det imidlertid klart at den ikke kommer til det norske markedet.

Det gjør imidlertid en annen amerikansk og elektrisk pickup-nyhet. Rivian R1T.

Her kan du se video fra vårt møte med Rivian i Los Angeles

Her snakker vi voksen
Her snakker vi voksen "frunk". Bagasjerommet foran er på størrelse med en gymsal!

Flere batteripakker

Med solid rekkevidde, masse plass, digert lasteplan og heftige ytelser, er kanskje det modellen som skal sparke i gang pickup-bølgen, også blant Ola og Kari Nordmann.

Vi har sett Rivian på bilutstilling i Los Angeles. Det er ingen tvil om at det er mye her, som bør passer norske kjøpere som hånd i hanske.

Ulike batteripakker skal gi mellom 370 og 640 kilometers rekkevidde. Kanskje også enda mer, avhengig av de endelige testresultatene.

Rivian forholder seg forresten til den amerikanske testmetoden for rekkevidde – EPA. Det er den strengeste og kanskje mest realistiske for å avgjøre hvor langt en elbil faktisk kan kjøre.

Målt etter WLTP – standarden vi bruker i Europa – kan altså rekkevidden bli en god del høyere.

SUV-kuppet som ikke helt innfrir

Prisene

Nylig gikk Rivian ut og bekreftet prisene på lanseringsmodellene. De får batteriet på 135 kWt – og en rekkevidde på rundt 480 kilometer (EPA-tall).

Litt usikker på hva du skal med denne løsningen – men sikkert kjekt å ha?
Litt usikker på hva du skal med denne løsningen – men sikkert kjekt å ha?

Det er tre ulike varianter – avhengig av utstyr:

  • Toppmodellen: Launch Edition. Lanseres juni 2021 (USA) - pris: 75.000 dollar i USA. Tilsvarer rundt 685.000 kroner
  • Innstegsmodellen: Explore. Lanseres januar 2022. Pris 67.500 dollar i USA. Tilsvarer rundt 615.000 kroner.
  • Adventure: Kommer i 2022.

Etterhvert kommer også de to andre batteripakkene (180 kWt og 105 kWt).

Hva bilene vil koste i Norge, er usikkert. Men at de skal selges her, er bekreftet.

Hva gjør brukt drømme-SUV med familieøkonomien?

Du trenger ikke å bekymre deg for at diu har for små skjermer. Forøvrig en diger og romslig coupe.
Du trenger ikke å bekymre deg for at diu har for små skjermer. Forøvrig en diger og romslig coupe.

Fritids- og campingbil

Noe av det som har vakt oppsikt med Rivian, er de mange smarte løsningene som er mulig å montere. For de som er glade i friluftsliv, er den perfekt.

Her er det mulighet for fullverdig utekjøkken-løsning – som inneholder både kokeplater, skapplass og bord. I tillegg kan du få et spesialtilpasset telt på lasteplanet og det er plass til sykler, surfebrett og ski.

Mye du skal ha med deg? Slapp av – Rivian R1T kan trekke "du vil ikke tro det, men det skal faktisk være sant" – 5 tonn!

Offroad-egenskapene skal også være solide. God bakkeklaring er på plass, og den kan vade i opptil 108 cm dypt vann!

Endelig en pickup som kan kjøres i Norge – og der man kan bruke baksetene.
Endelig en pickup som kan kjøres i Norge – og der man kan bruke baksetene.

Dette kan bli den nye Tesla

SUV også

Rivian tilbyr forøvrig to modeller: R1T er pickupen – mens R1S er en SUV, bygget på samme plattform.

SUV-en R1S er 20 cm kortere, men har ellers omtrent samme utgangspunkt for batteri og ytelser. R1S kan imidlertid "bare" trekke 3,5 tonn. Til gjengjeld er den mulig å få med sju seter.

Planen til Rivian er å produsere rundt 20.000 biler i året, når produksjonen er skikkelig i gang. Over 30.000 kunder har betalt depositum på 1.000 dollar.

PS: Det finnes en egen Facebook-gruppe for Rivian-interesserte nordmenn. Den har nå 1.400 medlemmer.

Liker du friluftsliv - kan nok dette være en passende bil for deg.
Liker du friluftsliv - kan nok dette være en passende bil for deg.

Video: Se video av SUV-modellen til Rivian i klippet under:

Med denne får du heftig hytte-SUV