Audis flaggskip - SUVen Q8 – blir nå tilgjengelig som ladbar hybrid. Det kommer til og med i to varianter.
Audis flaggskip - SUVen Q8 – blir nå tilgjengelig som ladbar hybrid. Det kommer til og med i to varianter.

Nå blir luksus-SUVen ladbar

Kommer i to varianter – ingen av dem blir billige.

Audi fortsetter å rulle ut stadig flere elektrifiserte modeller.

Siste modell i rekken, er den store coupe-aktige SUVen Q8. Audis flaggskip er den syvende, ladbare hybridmodellen som blir lansert siden midten av 2019. Q8 TFSIe quattro kommer dessuten i to utgaver: 60 TFSIe og 55 TFSIe.

Som navnet indikerer, er det 60-utgaven som er den kraftigste. Den har en såkalt systemeffekt på 462 hk – og et samlet dreiemoment på 700 Nm.

Sprinten til 100 km/h går på bare 5,4 sekunder, mens den elektriske rekkevidden er inntil 45 kilometer.

Q8 55 TFSIe quattro leverer en systemeffekt på 381 hk, mens samlet dreiemoment er 600 Nm. Den kan kjøres inntil 47 kilometer uten utslipp, mens 0-100 km/t-tiden er 5,8 sekunder.

Begge modellene har en toppfart som er elektronisk begrenset til 240 km/h.

Audi RS Q8: Verdens raskeste SUV: Nå er prisene klare

Audi Q8 er en stor og luksuriøs SUV. Prisene på de ladbare modellene er ikke klare ennå.
Audi Q8 er en stor og luksuriøs SUV. Prisene på de ladbare modellene er ikke klare ennå.

Større og lettere batteri

Litium-ion-batteriet er plassert under gulvet i bagasjerommet. 104 celler er delt inn i 13 moduler, som samlet gir en kapasitet på 17,8 kWh.

Det er 0,5 kWh mer enn batteriet som ble lansert i Q7 TFSIe quattro i 2019, samtidig som det nye batteriet er mer kompakt og 40 kilo lettere.

Q8 TFSIe quattro har et væskekjølt batteri, der kjølemediet kan koples sammen med bilens klimaanlegg. Temperaturreguleringen omfatter også elektromotoren og kraftelektronikken.

Koster 27 millioner – ble utsolgt på et øyeblikk

Interiøret er som vi er vant med fra nye Audier.
Interiøret er som vi er vant med fra nye Audier.

Følger med på trafikken

Styringssystemet til hybriddrivlinjen velger den best mulige strategien for hver enkelt kjøretur, basert på data fra trafikk og nærområder – også når navigasjon er deaktivert.

Ved aktivert navigasjon, regulerer systemet drivlinjen prediktivt, slik at batteriets energi brukes langs hele kjøreturen, så effektivt og intelligent som mulig.

Mer RS? Se bildene av den frekke RS Q3

Høy regenerering

Hver gang føreren slipper gasspedalen, bestemmer bilen om den skal kople ut TFSI-motoren og "seile", eller om den også skal aktivere den elektriske motoren som generator for å regenerere energi.

Q8 gjenvinner en effekt på opptil 25 kW bare ved "seiling". I tillegg kan den elektriske motoren gi en bremseeffekt på inntil 0,3 G – det vil si de fleste bremseforløp i vanlig trafikk.

Bare når høyere bremseeffekt er nødvendig, blir også de hydrauliske bremsene aktivert. Audi Q8 TFSIe quattro kan regenerere hele 80 kW ved bremsing.

Den tøffeste SUVen på fjellet i 2018

Du mister rundt 100 liter bagasjeplass i ladbare Q8. Totalt er det 505 liter til rådighet, som øker til 1.625 liter om du legger ned ryggen på baksetene.
Du mister rundt 100 liter bagasjeplass i ladbare Q8. Totalt er det 505 liter til rådighet, som øker til 1.625 liter om du legger ned ryggen på baksetene.

Priser

Bagasjevolumet er på 505 liter, som kan økes til 1 625 liter når bakseteryggen felles. Q8 uten hybrid drivlinje har 606/1.755 liters bagasjerom.

Avhengig av utstyrskonfigurasjon, kan Q8 med ladbar hybrid trekke tilhengere på opptil 3,5 tonn.

Ladeeffekten er på opptil 7,4 kW, noe som gir en full opplading på rundt to og en halv time. Lading og klimatisering kan kontrollers med «myAudi»-appen.

Audi åpner for forhåndsbestilling av Q8 TFSIe quattro i løpet av året. Da vil også norske priser være fastsatt.

Mer enn 5.000 nordmenn venter på Audis nye el-SUV

Video: Broom-Benny har testet verstingen: Audi RS6!

Plutselig er dette den mest solgte bilen i Norge