Her er pave Frans sin nyeste doning på plass i Vatikanet.
Her er pave Frans sin nyeste doning på plass i Vatikanet.

Kun to i verden – sjekk hvem som har fått seg ny bil

Paven går fra Lamborghini til Toyota (!).

Pave Frans har etter hvert flere interessante modeller i bilparken sin. I fjor fikk han for eksempel overlevert en spesialbygget versjon av Dacia Duster.

Den rumenske billigbilen står i stor kontrakt til hans tidligere fartsmonster, donert fra Lamborghini.

I 2017 fikk pave Frans nemlig en helt unik Huracan RWD, altså en bakhjulsdreven variant av supersportsbilen med 580 hk. Bilen ble naturligvis dekorert i samme fargekombinasjon som vi finner i flagget til Vatikanstaten.

Nå skal det sies at paven aldri kjørte superbilen selv, og at den senere ble auksjonert bort.

Her er pave Frans sin tidligere Lamborghini Huracan, som han fikk donert i 2017.
Her er pave Frans sin tidligere Lamborghini Huracan, som han fikk donert i 2017.

Toyota Mirai

De nyeste tilskuddene i pavens bilpark må sies å være av det litt mer jordnære slaget. Nylig fikk pave Frans nemlig overlevert to spesialutgaver av hydrogenbilen Toyota Mirai.

Som du kan se, er pavens versjon godt utenfor det du kan krysse av på utstyrslisten hos din lokale Toyota-forhandler. Her er baksetene fjernet og erstattet med én sjefsstol – inkludert et glasstak.

Det 2,7 meter høye glasstaket er bygget for at paven skal kunne stå og hilse på publikum.

Bilen ble for øvrig overlevert av Toyotas visepresident i Europa, under en egen seremoni i Vatikanet.

Toyota Yaris: Bestselgeren er helt ny – nå er den i Norge

Rød løper: Her er det bare å stige på...
Rød løper: Her er det bare å stige på...

Alternativ til elbil

Ettersom pavens Mirai ble satt i produksjon for en god stund tilbake, er den basert på utgående generasjon.

Nå er Toyota på vei med en helt ny utgave av hydrogenbilen, og selskapet er tydelig på at hydrogen vil spille en rolle i årene som kommer.

Slik japanerne ser det, vil elbiler og hydrogenbiler kunne utfylle hverandre i fremtiden. De forventer at store personbiler, SUV-er og ikke minst nyttekjøretøy vil gå på hydrogen, mens rene elbiler vil være mer aktuelt for de som har mest småkjøring.

Sentralt her er muligheten for å få svært god rekkevidde på biler drevet av hydrogen, samtidig som det går langt raskere å fylle opp disse, enn å lade en elbil.

Første generasjon Mirai kom i 2014. Siden lanseringen har rundt 10 000 eksemplarer blitt solgt.

Nye Mirai lanseres sent i 2020, først i Japan, Nord-Amerika og Europa. Kanskje har også paven noe nytt å glede seg til da?

Les mer om neste generasjon Mirai her.

Pavens nye bil er 5,1 meter lang og hele 2,7 meter høy.
Pavens nye bil er 5,1 meter lang og hele 2,7 meter høy.

Lamborghini på norgesbesøk – se de spektakulære bildene her: