Hvis regjeringens forslag til statsbudsjett for 2021 går gjennom, er Ford Explorer en av bilene som får størst avgiftsøkning fra nyttår.
Hvis regjeringens forslag til statsbudsjett for 2021 går gjennom, er Ford Explorer en av bilene som får størst avgiftsøkning fra nyttår.

Nå kan det haste å kjøpe denne bilen

Ligger an til å få en solid prisøkning.

Elbileierne må begynne å betale årsavgift og de fleste andre biler blir dyrere fra nyttår. Det er noe av det som fremkommer i regjeringens forslag til statsbudsjett for 2021.

Biltypen som ligger an til å øke mest i pris er de ladbare hybridene. Det skjer fordi de får mer avgift.

Tradisjonelt har de ladbare hybridene kommet svært gunstig gjennom det norske avgiftsssystemet. Men her har det også blitt strammet til underveis.

I dag må bilene klare minst 50 kilometer på strøm for å få maksimalt fradrag. I neste års statsbudsjett vil man øke dette til 75 kilometer. Det er det ikke mange modeller som klarer.

Solgt i flere hundre eksemplarer

Av de fem ladbare hybridene som får størst avgiftsøkning, finner vi fire millionbiler som selges i svært begrensede antall, nemlig Audi Q7 55 TFSIe, Audi A8 60 TFSIe, Porsche Panamera E-Hybrid og Porsche Cayenne E-Hybrid. Her spenner avgiftsøkningen fra 42.472 til 46.902 kroner.

Men vi finner også én bil som har solgt i flere hundre eksemplarer i år, nemlig Ford Explorer PHEV. Den ligger an til å bli 43.941 kroner dyrere fra nyttår. Dermed kan det nok lønne seg å være kjapp hvis du vurderer å bli Explorer-eier.

Her er elbilen Mustang Mach-E i Norge

Denne digre grillen har blitt et ganske vanlig syn på norske veier i 2020.
Denne digre grillen har blitt et ganske vanlig syn på norske veier i 2020.

Var nærmest uselgelig

I dag er startprisen på denne bilen 887.500 kroner. Isolert sett mye penger, men sammenlignet med de fleste konkurrentene, er det likevel en gunstig pris.

Explorer er SUV slik amerikanerne liker dem. Diger, med sju seter og massevis av plass. Bilen er over fem meter lang og to meter bred.

Lenge var biler som dette omtrent uselgelige i Norge, på grunn av motorer som har utløst mengder av avgift. Men da Explorer kom som ladbar hybrid, så importøren at det kunne være muligheter.

Nå er også familie-SUVen Kuga ladbar, les mer om den her:

Med lengde på over 5 meter, er Explorer en av de dyreste SUV-ene du kan kjøpe.
Med lengde på over 5 meter, er Explorer en av de dyreste SUV-ene du kan kjøpe.

Betydelig prisfordel

– Interessen har rett og slett vært overveldende. Det er tydelig at vi treffer godt med amerikanskinspirert SUV, 457 hestekrefter og V6-motor. Samtidig som bilen kan gå opptil 42 kilometer på ren elektrisitet, har informasjonsdirektør Anne Sønsteby i Ford Norge tidligere uttalt til Broom.

Sammenlignet med premium-konkurrentene i klassen, mener Ford at Explorer har en prisfordel på 150.00-200.000 kroner. På disse må du nemlig regne med å betale svært mye for utstyret som er standard på Explorer.

Slik det norske bilmarkedet ser ut akkurat nå, har Explorer svært få direkte konkurrenter. Å sammenligne den med biler som Mercedes GLE, BMW X5 og Volvo XC90 blir egentlig ganske feil.

På plass i Norge – bilen som nesten er for stor for McDonalds

Sju seter, god plass og mange praktiske løsninger er blant det som trekker opp på Explorer.
Sju seter, god plass og mange praktiske løsninger er blant det som trekker opp på Explorer.

Koster en god del mer

Explorer er en røffere og mer grovbygget bil enn disse. Den skal tåle juling i terrenget og også trekke tunge lass. Kjøreegenskaper og komfort er ikke helt på premiumnivå. Det er heller ikke interiøret, som sladrer om at Explorer ikke er noen veldig dyr bil i hjemlandet USA.

Slik sett er Toyota Land Cruiser og Land Rover Defender mer nærliggende å trekke frem som konkurrenter. Men de koster også en god del mer. Land Cruiser har startpris på 1.163.000 kroner, og den er ikke ladbar, her får du kun dieselmotor.

Innvendig er vi et stykke unna de fleste millionbil-konkurrentene. Her ser vi også noen av kulturforskjellene mellom amerikanske og tyske biler.
Innvendig er vi et stykke unna de fleste millionbil-konkurrentene. Her ser vi også noen av kulturforskjellene mellom amerikanske og tyske biler.

Ikke automatikk

Splitter nye Land Rover Defender starter på sin side på 1.138.950 kroner. Også her er det snakk om dieselmotor. Over nyttår kommer også Defender som ladbar hybrid, men prisen på denne utgaven er ennå ikke klar.

Den nevnte avgiftsøkningen kommer altså hvis forslaget til statsbudsjett går gjennom.

Det er ikke noen automatikk i at bilimportørene øker prisene akkurat tilsvarende avgiftsøkningen, men tradisjonelt er det ofte det som skjer i disse tilfellene.

Klikk her for å lese testen vår av ladbar Ford Explorer

Video: Her er Skodas elektriske SUV i Norge