Pininfarina Battista er en av verdens råeste biler – og den er elektrisk. Akkurat nå er den svært eksklusive bilen på plass i Norge.
Pininfarina Battista er en av verdens råeste biler – og den er elektrisk. Akkurat nå er den svært eksklusive bilen på plass i Norge.

Her er den i Norge: Verdens villeste elbil!

Raskere enn en Formel 1-bil – og uten utslipp! Se bildene:

Pininfarina Battista høres kanskje mest ut som noe du får servert på en eksklusiv italiensk restaurant. Men i virkeligheten er det noe helt annet.

Bilkjennere vil naturligvis nikke anerkjennende til Pininfarina-navnet, som jo er godt kjent. De har stått for lekkert bildesign og samarbeidet med en rekke bilprodusenter siden 1930.

Liker du i tillegg elbil, har du ha ekstra mye å glede deg til. For Battista er nettopp det!

Nå er den på plass i Norge, for aller første gang.

Det er bare å sette seg til bords, for her snakker vi herremåltid!

Heftig salgsmål

Bilen ble avduket i kveld i Brookland Motors sine lokaler på Billingstad. Dette er landets eneste forhandler av Pininfarina Battista. Her blir den stående fram til fredag, slik at interesserte kan komme innom og ta en titt.

Salgsmålet for elbilen med en prislapp på rundt 22 millioner kroner? Én.

Christian Gottschalk i Brookland Motors har dialog med flere interessenter rundt Pininfarina Battista.
Christian Gottschalk i Brookland Motors har dialog med flere interessenter rundt Pininfarina Battista.

– Vi har snakket med flere interessenter, og har gjort det en stund allerede. Men Battista er bare starten. Pininfarina kommer med flere elektriske modeller etterhvert, lover daglig leder og salgssjef, Christian Gottschalk.

Og med tanke på at det kun skal bygges 150 eksemplarer av Battista, er det jo ikke verst om vi skulle klare å få én av disse til Norge.

Bilen som ble avduket i kveld er en spesialmodell, som kalles Anniversario. Den vil koste ca 26 millioner kroner.

Her er en annen sprø elbil på Norgesbesøk

Her er den endelig avduket. Dette er heftige greier. Akkurat denne spesialmodellen kalles Anniversario. Heftig er også prislappen: 26 millioner kroner, takk!
Her er den endelig avduket. Dette er heftige greier. Akkurat denne spesialmodellen kalles Anniversario. Heftig er også prislappen: 26 millioner kroner, takk!

Magisk tall: 2.300

Hva er det så som gjør at denne bilen koster så mye og kommer til å bli så eksklusiv? Jo, vi kan jo begynne med effekten.

1.900 hk, fordelt på fire motorer, er ut av denne verden mye krefter. Men bare vent til du hører dreiemomentet. Er du klar? 2.300 Nm!

La oss sette det i perspektiv. Første generasjon av Nissan Leaf har litt over 10 prosent av dette. 280 Nm. Det spesialbygde råskinnet Lamborghini Aventador SVJ – med V12 bensinmotor – har 720 Nm. Knapt en tredjedel av Battista! En Bugatti Chiron, verden raskeste bil, har bare 2.000 Nm.

Nå vil Ferrari være først i verden

Formel 1-dødare

Sånt blir det naturligvis tullete ytelser av. 0-100 km/t: 1,9 sekunder. Toppfart: Over 400 km/t. Dette er tall som kan få en Formel 1-bil til å skjelve i buksene.

Vi har kommet et stykke med elbiler, siden Think var omtrent eneste alternativ ...

Battista har dessuten et kraftig lithiumbatteri på hele 120 kWt. Dermed er rekkevidden oppgitt til minst 500 kilometer.

Lover at verdens dyreste SUV skal bli ladbar

Det er ikke noen som kommer til å lure på om bilen din er rask, om du kjøper en Battista ...
Det er ikke noen som kommer til å lure på om bilen din er rask, om du kjøper en Battista ...

Design

Pininfarina har ansatt en rekke høyt profilerte nøkkelpersoner med fortid i merker som Bugatti, McLaren, Pagani og Porsche. Til og med Lamborghinis designsjef Luca Borgogno, var også med i stjernelaget som utviklet bilen.

Og at bilen har et utagerende utseende, er det ingen tvil om. Dette ser racerbil-aktig ut fra alle vinkler. Og interiøret er tydelig sentrert rundt føreren.

Denne elbilen har enda mer hestekrefter ...

– Et ikon

Sjef hos Automobili Pininfarina, Per Svanteson (nei, vi ventet heller ikke et slikt navn!), uttaler følgende om Battista:

– Dette er framtidens hyperbil, inspirert av en legendarisk fortid. Vi tar sikte på at Battista skal bli en framtidig klassiker og et bilikon.

I en pressemelding går man enda et steg lenger: Battista er elbil-generasjonens første "posterbil" – og den første italienske, nullutslipps luksusbilen.

Svulstige greier. Men i noen tilfeller er det lov å bruke store ord. Lanseringen av en bil som Battista, er et av dem ...

Kun 150 skal produseres. Vi håper inderlig at èn av disse finner veien til Norge ...
Kun 150 skal produseres. Vi håper inderlig at èn av disse finner veien til Norge ...

Mener norsk elbil-politikk er totalt feilslått

Video: Vill akselerasjon? Det kan du få i denne elbilen også!

Superbil med skiboks