Mercedes har for tiden stor suksess med sin elektriske SUV EQC i Norge. Men snart kommer det flere nyheter uten utslipp, som kan bli svært aktuelle for det norske markedet.
Mercedes har for tiden stor suksess med sin elektriske SUV EQC i Norge. Men snart kommer det flere nyheter uten utslipp, som kan bli svært aktuelle for det norske markedet.

Nå kommer de med elbil-nyheter på rekke og rad

Alt fra luksusbil til folkelig kompakt-SUV.

Mercedes-Benz er i full gang med utleveringene av sin elektriske SUV – EQC.

Etter en litt treg start har registreringene nå startet for fullt, og det begynner å bli mange av disse på norske skilter.

De neste årene vil det også komme mange flere elektriske modeller med stjerne-logo.

Flaggskipet og luksus-sedanen EQS er allerede bekreftet for neste år – med en rekkevidde på opptil 700 kilometer.

I tillegg kommer det fem nye og elektriske EQ-modeller på løpende bånd.

Ny plattform

Den nye generasjonen elektriske biler fra Mercedes-Benz er basert på en spesialutviklet arkitektur, og kan brukes på tvers av en rekke modellserier.

Konseptet er optimalisert for å gjøre det mulig å produsere alt fra sedaner til store SUV-er.

EVA, kort for Electric Vehicle Architectue, er navnet på den nye elektriske plattformen som får sin debut i EQS neste år.

Knuser Tesla – bekrefter rekordlang rekkevidde

Slik ser konseptbilen Vision EQS ut. Mercedes bekrefter at produksjonsmodellen i stor grad vil bygge videre på dette designet.
Slik ser konseptbilen Vision EQS ut. Mercedes bekrefter at produksjonsmodellen i stor grad vil bygge videre på dette designet.

Revolusjonerende

I utviklingen av EQS har EVA-plattformen gitt mer spillerom til både designere og ingeniører, for å kunne utvikle en luksuriøs modell.

Konseptbilen Vision EQS er benyttet aktivt i utformingen av designet – som i stor grad vil oversettes til serieproduksjon i 2021.

De kamuflerte prototypene, som akkurat nå gjennomgår omfattende tester, viser også designfunksjoner som skal være revolusjonerende for luksussegmentet.

Dette er fremtidens Mercedes S-Klasse

Her er noen av elbilene fra Mercedes som nærmer seg å bli klare for markedet. Den mest interessante er kanskje kompakt-SUVen EQA – den går i produksjon allerede mot slutten av året.
Her er noen av elbilene fra Mercedes som nærmer seg å bli klare for markedet. Den mest interessante er kanskje kompakt-SUVen EQA – den går i produksjon allerede mot slutten av året.

Luksus-SUV

EQS sedan vil etter hvert få følge av en SUV-variant i samme klasse. I tillegg avsløres den tidligere ukjente modellen EQE, også den tilgjengelig som sedan og SUV.

Detaljer om disse modellene er foreløpig ikke kjent, men for elbilivrige nordmenn er det vel så viktig at den kompakte SUV-en EQA går i produksjon mot slutten av året.

Lanseringstidspunkt er ikke bestemt, men det forventes at de første bilene ankommer landet første kvartal neste år.

Helt nytt bilmerke: Denne skal 1.500 nordmenn kjøpe neste år

Sportslig elbil

For de som trenger mer plass har Mercedes allerede SUV'en EQC og den fleksible EQV med inntil 8 seter i salg.

– Med helelektriske modeller på vei i alle segmenter, ligger alt til rette for å bygge videre på det vi har fått til med EQC. Når vi samtidig vet at det er bekreftet elbiler fra AMG og Maybach, og en elektrisk variant av legenden G-Klasse, er det grunn til å være optimistisk på vegne av norske kunder, sier Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz personbil hos importøren Bertel O. Steen.

Mercedes tilbakekaller 300.000 biler – kan begynne å brenne

Neste elbil ut fra Mercedes er kompakt-SUVen EQA.
Neste elbil ut fra Mercedes er kompakt-SUVen EQA.

Bruktmarkedet

Hvis du ikke vil vente på en ny eller kommende elektrisk Mercedes – finnes det et ganske bra utvalg på bruktmarkedet, allerede.

I skrivende stund ligger det over 70 elektriske Mercedes på Finn.no. De fordeles på nykommerne EQC og EQV – samt den første som kom i 2014, B-klasse Electric Drive.

Sistnevnte har en oppgitt rekkevidde på opptil 230 kilometer. Men det er målt etter den gamle målemetoden – NEDC. Den har vist seg å gi kunstig høy rekkevidde, og er nå faset ut og erstattet av den mer realistiske WLTP-metoden.

Du kan altså forvente betydelig lavere rekkevidde enn oppgitt, på B-klasse Electric.

Video: Her kan du se vårt første møte med el-SUVen EQC i Norge:

Derfor ble det ikke høyere fartsgrense for tilhengere